Document

واقع استخدام معلمي التربية الإسلامية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي للتغذية الراجعة التصحيحية الفورية في المناقشات الصفية.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
This study was to identify " the reality of using direct corrective feedback by teachers of Islamic subject at basic education schools-cycle 2" through given answers to certain questions. The study involved (36) male/female teachers of Islamic subject at basic education schools/ cycle 2 at Al-Batinah South, To answer the study questions, the researcher used two methods: 1. Interview. The interview included four points and each point led to certain questions. The interviews were recorded and then transcribed. After that a qualitative data analysis was done. 2. The use of an observation card contains corrective feedback types according to the translated model of Lyster & Ranta (1997). This method was used after videotaping samples of teachers lessons, given two lessons for each teacher (Recitation and another lesson of Islamic subject such as Interpretation, Hadeath, Jurisprudence (Figh) etc.) The major findings of this study were: 1. Among all types of corrective feedback, the most widely used type in classroom negotiation by teachers was Implicit Correction accounting for (47.86%) of the total frequently presented corrective feedback types. 2. The type that resulted in a high percentage of student uptake (Repair and Needs -Repair) was Elicitation which accounted for (97.78%) of uptake. 3. There were statistical differences at level (0.05) between the use of corrective feedback according to teacher's sex variable in only two types: Metalinguistic correction and repetition of student error, in favor of female teachers in both cases. 4. There were statistical differences at level (0.05) between the use of corrective feedback types according to lesson type variable among all types expect one type which was clarification request in favor of recitation lesson in all cases. The study made some recommendations as follows: There is a need to give variety to corrective feedback types rather than focusing mostly on one type as well as to encourage the use of corrective feedback types that promote students to self-repair and to partially repeat student's output to locate errors with added stress and intonation when using implicit correction. This type should beaccompanied by other corrective feedback types.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعريف: " واقع استخدام معلمي التربية الإسلامية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي للتغذية الراجعة التصحيحية الفورية في المناقشات الصفية "، وذلك من خلال الإجابة عن مجموعة من الأسئلة. وتألفت عينة الدراسة من (۳۹) معلما ومعلمة من معلمي التربية الإسلامية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمنطقة الباطنة جنوب.
وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخدمت الباحثة أداتين، هما: 1- مقابلة: حيث اشتمل دليل المقايلة على أربعة محاور، تقع عن كل محور منها عدد من الأسئلة. حيث تم تسجيل المقابلات، ثم تفريغها كتابيا، وبعد ذلك تم تحليل البيانات تحلية نوعية. ۲- بطاقة ملاحظة: تضمنت أساليب التغذية الراجعة التصحيحية، حسب نموذج ليستر ورانتا (1997 , Lyster & Ranta ) الذي تم ترجمته. واستخدمت هذه الأداة بعد تصوير حصص المعلمين عينة الدراسة، بواقع حصتين لكل معلم (حصة تلاوة، وأخرى في أحد مواضيع فروع التربية الإسلامية: تفسیر، حدیث، فقه...). ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يأتي: - أكثر أساليب التغذية الراجعة التصحيحية استخداما في المناقشات الصفية من قبل المعلمين هو التصحيح الضمني، فقد مثل هذا الأسلوب ما نسبته (4۷٫۸۹%) من إجمالي تكرار أساليب التغذية الراجعة التصحيحية المقثمة. ٢- الأسلوب الذي نتج عنه أكبر نسبة من فهم الطلاب الفهم مع التصحيح، والفهم مع الحاجة إلى تصحيح) هو أسلوب استخلاص الإجابة من الطالب، حيث أدى إلى ( ۹۷ , ۷۸ %) من الفهم.
٣- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0 . 05) في استخدام أساليب التغذية الراجعة التصحيحية تبعا لمتغير نوع المعلم، في أسلوبين فقط وهما: التصحيح اللغوي، وإعادة إجابة الطالب الخطاء وذلك لصالح الإناث في الحالتين. 4- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0 . 05) في استخدام أساليب التغذية الراجعة التصحيحية تبعا لمتغير نوع الدرس، في جميع الأساليب عدا أسلوب واحد فقط، وهو طلب توضيح وذلك الصالح دروس التلاوة في جميع الحالات.
وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات منها: ضرورة التنويع في أساليب التغذية الراجعة التصحيحية، بدلا من التركيز على أسلوب واحد بصورة كبيرة، واستخدام أساليب التغذية الراجعة التصحيحية التي تشجع الطلاب على التصحيح الذاتي، والعمل على اختصار إجابة الطالب لتحديد موضع الخطامع إضافة نبرة توكيدية عند استخدام أسلوب التصحيح الضمني، واستخدامه جنبا إلى جنب مع أنواع أخرى من التغذية الراجعة التصحيحية.
Same Subject
Theses and Dissertations
1
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017