Document

فاعلية استخدام القصة المصورة في تحصيل النحو وبقاء أثر تعلمه لدى طلاب الصف الثامن الأساسي.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to examine the effect of using pictorial stories in teaching Arabic language grammar in grade eight students' academic achievement and retention learning impact. The researcher has designed a written test to measure the impact of using pictorial stories on students' learning and academic achievement in Arabic language grammar. He also designed a guide for using pictorial stories for grade eight grammar lessons. Both tools were examined by a group of specialized adjudicators who ensured their validity. Reliability of the test reached (0.74) using the internal consistency tool (Cronbach Alpha Coefficient). The study sample was divided into two groups: an experimental group consisting of (27) students who were taught using pictorial stories strategy, and a control group who were taught using conventional strategies. Both groups took a post achievement test. The same test was repeated two weeks later to measure the retention learning impact. The study results revealed variance of statistically significance at (a=0,05) between the averages of the two groups in favor of the experimental group. The study also a statically significant difference between the mean score of the groups in the delayed test for the experimental group at a level of (a=0,05) Based on the results stated above, some recommendations of using pictorial stories in teaching Arabic grammar and applying it in teaching Arabic language skills were suggested by the researcher. He also suggested a number of future studies: the effect of using pictorial stories in developing critical listening skills of grade five students and the effect of using pictorial stories in developing spelling skills and its retention learning impact.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى اختبار فاعلية استخدام القصة المصورة في تحصيل النحو، وبقاء أثر تعلمه لدى طلاب الصف الثامن الأساسي؛ ولتحقيق ذلك أعد الباحث اختبارا تحصيليا، ودليلا إرشاديا لدروس النحو المقررة وفق القصة المصورة، وقد عرض كلاهما على مجموعة من المحكمين المتخصصين للتأكد من صدقهما، وحسب ثبات الاختبار بالاتساق الداخلي فبلغ معامل ألفا لكرومباخ (0٫74)
وقد قسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين، تجريبية ضمت (۲۷) طالبا درسوا باستخدام القصة المصورة، وضابطة ضمت (۳۰) طالبا درسوا بالطريقة المعتادة، وبعد انتهاء التجربة طبق اختبار التحصيل البعدي على المجموعتين، كما طبق الاختبار نفسه بعد مرور أسبوعين من التطبيق البعدي؛ لقياس بقاء أثر التعلم.
وقد دلت نتائج الدراسة على وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة ( 005=a) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين في الاختبار التحصيلي البعدي، لصالح المجموعة التجريبية، وأظهرت أيضا وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة ( 0. 05 -) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين في الاختبار المؤجل، لصالح المجموعة التجريبية.
وبناء على هذه النتيجة أوصى الباحث بأهمية تدريب المعلمين على استخدام القصة المصورة في تدريس النحو، والاستفادة منها، وتوظيفها في تدريس فروع اللغة العربية، ومهاراتها المختلفة، واقترح إجراء عدد من الدراسات منها: فاعلية استخدام القصة المصورة في تنمية مهارات الاستماع الناقد لدى طلبة الصف الخامس، واتجاههم نحوه، وفاعلية استخدام القصة المصورة في تحصيل الإملاء، وبقاء أثر تعلمه لدى طلبة الصف الثامن.
Same Subject
Journal articles
1
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار الدولية للعلوم الإنسانية والبحوث التربوية.
2022-08
Journal articles
1
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
0
Al-Balushi, Rashid.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017