Document

فاعلية التدريس بالسبورة التفاعلية في تحصيل الأنماط اللغوية و بقاء أثر تعلمها لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the effectiveness of teaching with interactive board on the achievement of language patterns and its effects on grade four students learning. The researcher has chosen two schools from Batinah south government. The experimented school was Dhiaa ALElm (1-4) with 32 students (both genders). This group has been target the linguistic patterns by using the interactive board. Where's Alshirs school (1-4) was the control group with 30 students. (both genders) and this group has been taught the linguistic patterns using the normal strategy. The researcher used an achievement test to measure students understanding of linguistic patterns. In addition to that, researcher has prepared a guide of hoe to teach linguistic patterns for grade four (semester two) using active inspire program in interactive board. The test and the teaching guide were judged by a group of specialists to make sure of their reliability. According to the internal consistency coefficient alpha for Cronbach's alfa" the reliability of the test was (0.80). After the experiment, the test was directly applied on both groups. After two weeks it was applied again. The study results indicated a statistically noticed difference between the mean scores of the experimental group in both tests (the immediate and the delayed on). The shown result w ere due to the use of interactive board. From this result the study recommended using the interactive board in teaching Linguistic patterns in cycle one provide the interactive boards for schools.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى اختبار فاعلية استخدام السبورة التفاعلية في تحصيل الأنماط اللغوية وبقاء أثر تعلمها لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي، وقد اختارت الباحثة مدرستين من المدارس التابعة للمديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة جنوب الباطنة؛ حيث مثلت مدرسة ضياء العلم للتعليم الأساسي (1-4) المجموعة التجريبية وقوامها (۳۲) تلميذا وتلميذة تم تدريسها الأنماط اللغوية باستخدام السبورة التفاعلية، بينما مثلت مدرسة الشرس للتعليم الأساسي (1-4) المجموعة الضابطة وقوامها (۳۰) تلميذا وتلميذة درست الأنماط اللغوية بالطريقة المعتادة، واستخدمت الباحثة اختبارا تحصيليا في الأنماط اللغوية لقياس استيعاب التلاميذ للأنماط اللغوية وبقاء أثر تعلمها، إضافة إلى إعداد دليل لتدریس دروس الأنماط اللغوية، الخاصة بالصف الرابع الأساسي (الفصل الثاني) باستخدام برنامج السبورة التفاعلية (Activinspire)، عرض كلاهما على مجموعة من المحكمين المختصين؛ للتأكد من صدقهما. وحسب ثبات الاختبار بالاتساق الداخلي فبلغ معامل ألفا لكرونباخ (۰٫۸۰). وبعد تطبيق التجربة طبق الاختبار الفوري على المجموعتين، وطبق مرة أخرى بعد أسبوعين، وتوصلت الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات التلاميذ في الاختبارين الفوري والمؤجل لصالح المجموعة التجريبية يعزى إلى السبورة التفاعلية. وبناء على هذه النتيجة؛ أوصت الدراسة باستخدام السبورة التفاعلية في تدريس الأنماط اللغوية في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي، إضافة إلى تزويد الصفوف الدراسية بالسبورات التفاعلية.
Identifier
السعدية, نادية بنت سعيد بن محمد (2017). فاعلية التدريس بالسبورة التفاعلية في تحصيل الأنماط اللغوية و بقاء أثر تعلمها لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي(رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس،مسقط، عمان).
Same Subject
Journal articles
1
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار الدولية للعلوم الإنسانية والبحوث التربوية.
2022-08
Journal articles
1
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
0
Al-Balushi, Rashid.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017