Document

فاعلية برنامج جراف (Graph) في تدريس الدوال التربيعية على التحصيل الدراسي والتفكير البصري لدى طالبات الصف العشر الأساسي في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to investigate the effectiveness of graph program in teaching quadratic functions on the academic achievement and visual thinking among grade 10th basic education female students in The Sultanate of Oman. To attain this objective, study tools were prepared which includes teaching material (Teachers Guide) and academic achievement visual thinking test. The study consisted of (56) female students. The sample was divided into two groups, an experimental group (N=28) which was taught by the graph program and a control group (N=28) which was taught by the conventional method of teaching. The results showed that there were statistically significant differences at(a <0.05) between students' scores in both the visual thinking test and the academic achievement test to the experimental group. In addition, the results showed that there was a positive correlation between academic achievement and visual thinking at the level (a <0.01) with coefficient of correlation (0.723). According to the obtained results, some recommendations and suggestions were made.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي فاعلية برنامج جراف (craph) في تدريس الدوال التربيعية على التحصيل الدراسي والتفكير البصري لدى طالبات الصف العاشر الأساسي في سلطنة عمان، ولتحقيق ذلك الهدف قامت الباحثة بإعداد أدوات الدراسة، والتي تمثلت في اختباري التحصيل الدراسي والتفكير البصري، بالإضافة إلى المادة التعليمية (دليل المعلم)، وتكون أفراد الدراسة من (56) طالبة من طالبات الصف العاشر الأساسي، حيث تم تقسيم الطالبات إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تكونت من (۲۸) طالبة، تم تدريسها باستخدام برنامج جراف (Graph)، ومجموعة ضابطة تكونت من (28) طالبة، تم تدريسها بالطريقة الاعتيادية، وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a <0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في كل من اختباري التحصيل الدراسي والتفكير البصري لصالح المجموعة التجريبية، كما أشارت إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة بين التحصيل الدراسي والتفكير البصري عند مستوى دلالة (a <0.01) تعزي لطريقة التدريس، حيث بلغ معامل الارتباط (0.723) وفي ضوء النتائج السابقة، قدمت الباحثة بعض التوصيات والمقترحات
Same Subject
Theses and Dissertations
1
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017