Document

فاعلية تقنية الإنفوجرافيك على تنمية التحصيل الدراسي ومهارات التفكير البصري في الهندسة لدى طالبات الصف السابع الأساسي في محافظة الظاهرة.

Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at investigating the effectiveness of using inforgraphic technology in developing the student achievement and visual thinking in geometry among female students of grade seven in Al Dhahira Governorate. To attain this objective, the researcher prepared the study tools of an academic achievement test and a visual thinking skills test in addition to a teachers' guide using infographic technology. The study sample consisted of 68 (N) female pupils in total. The sample was divided into two groups: an experimental group (N = 34) which was taught using infographic technology and a control group (N = 34) which was taught using a conventional method. The results showed that, there is statistically a significant difference (α = 0.05) between students' mean scores of the Visual Thinking Test and the Academic Achievement Test, in favour of the experimental group. They also showed that, there is a positive correlation between academic achievement and visual thinking at α ≤ 0.01 with the coefficient of correlation 0.965. Based on the results, the researcher recommends that it is important to spread the culture of using the infographic technology by math and other subject teachers. Moreover, its benefits should reach students through different math teaching topics as this infographic technology plays a positive role in students' achievements and development of their visual thinking skills.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية تقنية الانفوجرافيك على تنمية التحصيل الدراسي ومهارات التفكير البصري في الهندسة لدى طالبات الصف السابع الاساسي في محافظة الظاهرة، ولتحقيق ذلك تم إعداد أدوات الدراسة، وهي اختبار التحصيل الدراسي، واختبار مهارات التفكير البصري، والمادة التعليمية لوحدة الهندسة بالصف السابع الاساسي (دليل المعلم) المعدة باستخدام تقنية الإنفوجرافيك (Infographic)، وتكونت عينة الدراسة من (68) طالبة من طالبات الصف السابع الأساسي، وقد تم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تكونت من (34) طالبة، تم تدريسها باستخدام تقنية الانفوجرافيك (Infographic)، ومجموعة ضابطة تكونت من (34) طالبة، تم تدريسها بالطريقة التقليدية، وتم استخدام المنهج شبه التجريبي، وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05=α) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في كل من اختباري التحصيل الدراسي ومهارات التفكير البصري لصالح المجموعة التجريبية، كما أشارت إلى وجود علاقة ارتباطية قوية موجبة بين التحصيل الدراسي والتفكير البصري عند مستوى دلالة (0.01≥α) تعزى لطريقة التدريس، حيث بلغ معامل الارتباط (0.965)، وفي ضوء النتائج السابقة، أوصت الدراسة بضرورة نشر ثقافة استخدام الانفوجرافيك في التعليم لدى معلمي مادة الرياضيات والمواد المختلفة، والاستفادة من التقنيات الحديثة كالانفوجرافيك في تدريس موضوعات مادة الرياضيات المختلفة لما لها من دور إيجابي على تحصيل الطلبة وتنمية مهارات التفكير البصري لديهم.
Same Subject