Document

فاعلية إستراتيجية روبنسون (SQ3R) في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى طالبات الصف الثامن الأساسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed at investigating the effectiveness of Robinson's strategy (SQ3R) in developing reading comprehension skills of the basic eighth grade students. To achieve this aim, the researcher prepared a list of reading comprehension skills that are appropriate for eighth grade students, a reading comprehension test and a strategy guide to help the teatchers to implement Robinson's strategy. These were validated by a group of specialized arbitrators. The relaibility was calculated using the coefficient of Alpha Cronbach and reached a value (0.77). The sample of the study was divided into two groups, experimental group that included (27) students who studied reading using Robinson's strategy and controlled group that included (30) students who studied reading in the usual way. After the experiment was completed, the reading comprehension test was applied to both groups. The results of the study indicated that there was a statistically significant difference between the mean scores of the students in the experimental and control groups in the post test of the reading comprehension skills in favor to the experimental group. The results of the study also revealed that there was a statistically significant difference between the average of the experimental and control groups in five levels of reading comprehension: literal, deductive, reasoning, critical, and creative also there was no statistically significant difference between the two groups at the explanatory and tasting Levels. Based on this finding, the researcher recommends that further studies to be done on Robinson's strategy in teaching Arabic language in the texts and literary criticism, and implementation of this strategy in different educational level. She also recommends investigating the effectiveness of the strategy in other variables such as creative and critical thinking and the attitude towards reading.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية إستراتيجية روبنسون (SQ3R) في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى طالبات الصف الثامن الأساسي، ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة قائمة بمهارات الفهم القرائي المناسبة لطالبات الصف الثامن الأساسي، واختبارا للفهم القرائي، ودليلا للإستراتيجية ممرضت جميعها على مجموعة من المحكمين المتخصصين لغرض التأكد من صدقها. وحسب ثبات الاختبار وفق معامل ألفا كرونباخ فبلغت قيمته (۰٫۷۷).
وقد قسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين؛ تجريبية اشتملت (۲۷) طالبة، درسن القراءة باستعمال إستراتيجية روبنسون، وضابطة ضمت (۳۰) طالبة، درسن القراءة بالطريقة العادية. وبعد إنهاء التجربة طبق اختبار الفهم القرائي على المجموعتين.
وقد أشارت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات الطالبات في المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الفهم القرائي مجتمعة لصالح المجموعة التجريبية، وكذلك كشفت نتائج الدراسة عن وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في خمس مستويات الفهم القرائي وهي: الحرفي، والاستنتاجي، والاستدلالي، والناقد، والإبداعي. وعدم وجود فرق دال إحصائيا بين المجموعتين في المستويين التفسيري، والتذوقي.
وبناء على هذه النتيجة؛ فإن الباحثة توصي بإجراء دراسات أخرى حول إستراتيجية روبنسون في تدريس مادة اللغة العربية وذلك في فرعي النصوص والنقد الأدبي، وتنفيذ هذه الإستراتيجية في مراحل تعليمية مختلفة، ودراسة فاعليتها في متغيرات أخرى كالتفكير الإبداعي والناقد والاتجاه نحو القراءة.
Same Subject
Journal articles
1
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
0
Al-Balushi, Rashid.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
Theses and Dissertations
1
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017