Document

دافعيـة تعلـم اللغـة العربيـة لدى الناطقين بغيرهـا في ضـوء بعـض الـمتغـيرات.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study aims at identifying the motivation for Arabic language learning among non-Arabic learners in view of some variables selected by the researcher, namely gender, learning institution, specializations and academic qualifications. The study sample comprises of 55 male and female learners from various institutions that offer Arabic language course for non-native Arabic learners in Oman. The researcher devised his own tool to measure the motivation level. The tool consists of 27 statements to measure two types of motivations; integrative motivations (14 statements), and instrumental motivation (13 statements). The researcher further adopted the descriptive and analytical statistical method to formulate the study results, which revealed the following: 1. Generally, learners scored an average of 7.16 in their motivation to learn Arabic, while the standard deviation is at 1.331. Considering the criteria set at table (2), the resulting mean falls in the 'high'. 2. In the integrative motivation axis, learners scored an average of 7.68, with a standard deviation of 1.235. This means is considered 'high' given the criteria used. 3. Measuring the instrumental motivation, learners scored an average of 6.64, with a standard deviation of 1.832. This means is considered 'medium' given the criteria used. 4. There is no difference of statistical significance in the mean motivation level with regard to gender, academic qualifications, specialization or learning institution. 5. The results showed differences of statistical significance in the mean motivational level in relation to age. The researcher concluded with a number of recommendations and suggestions that could raise the motivational levels of non-native Arabic learners.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة لبيان مستوى دافعية متعلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها ضمن عدة متغيرات هي متغير النوع الاجتماعي، ومتغير المؤسسة التعليمية، ومتغير التخصص، ومتغير المستوى الدراسي، ومتغير العمر.
تألفت عينة الدراسة من (55) متعلما، ومتعلمة من بعض معاهد، وكليات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان. وقد استخدم الباحث أداة خاصة من إعداده؛ لتحقيق أهداف الدراسة تمثلت في مقياس للدافعية تضمن (27) عبارة مقسمة إلى جزأين: الدافعية التكاملية وتتكون من (14) عبارة، والدافعية الوسيلية تكونت من (13) عبارة، واعتمد الباحث المنهج الإحصائي الوصفي التحليلي؛ للتوصل لنتائج هذه الدراسة؛ حيث ظهرت نتائج الدراسة على النحو الآتي:
1. نتائج المقياس بشكل عام: بلغ المتوسط الحسابي لدرجات المتعلمين حول دافعيتهم؛ لتعلم اللغة العربية للناطقين بغيرها بشكل عام (7,16) كما بلغ الانحراف المعياري (1,331) وهو متوسط يشير إلى مستوى دافعية مرتفعة.
2. محور الدافعية التكاملية: بلغ المتوسط الحسابي لدرجات المتعلمين فيما يتعلق بالدافعية التكاملية (7,68) كما بلغ الانحراف المعياري (1,235) وهو متوسط يشير أيضا إلى مستوى دافعية مرتفع أيضا.
3. محور الدافعية الوسيلية: بلغ المتوسط الحسابي لدرجات المتعلمين فيما يتعلق بالدافعية الوسيلية (6,64) كما بلغ الانحراف المعياري (1,832) وقد جاء هذا المتوسط ضمن فئة دافعية متوسطة.
4. لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة فيما يتعلق بدافعيتهم لتعلم اللغة العربية حسب متغير النوع الاجتماعي.
5. بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة فيما يتعلق بدافعيتهم لتعلم اللغة العربية حسب متغير العمر.
6. أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة فيما يتعلق بدافعيتهم لتعلم اللغة العربية حسب متغير المستوى الدراسي.
7. أظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة فيما يتعلق بدافعيتهم لتعلم اللغة العربية حسب متغير التخصص.
8. بينت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة فيما يتعلق بدافعيتهم؛ لتعلم اللغة العربية حسب متغير المؤسسة التعليمية.
وختم الباحث دراسته بذكر مجموعة من التوصيات، والمقترحات التي قد تسهم في رفع دافعية متعلمي اللغة من الناطقين بغيرها؛ لما في ذلك من عمل جليل نقدمه لهذه اللغة الجليلة.
Same Subject
Journal articles
1
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
0
Al-Balushi, Rashid.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
Theses and Dissertations
1
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017