Document

‫تقويم الانشطة البنائية المتضمنة في كتاب التربية الإسلامية للصفين الحادي عشر و الثاني عشر في ضوء مهارات التفكير الناقد.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at revealing the extent of availability of critical thinking skills in the constructive activities of Islamic Education books for eleven and twelve grades in the Sultanate of Oman. For the achievement of this goal, the reseacher has prepared a list of critical thinking proper to students of eleven and twelve grades distributed into four main skills of critical thinking which are : investigation, deduction, conclusion and evalution. The sample study consisted in constructive activities in the books of Islamic Education for eleven and twelve grades for the accademic year 2013/2014. The number of constructive activities reached 243 activities that were analysed in the light of the following four critical thinking skills: Investigation Deduction Conclusion Evaluation The study reached the following main results: The most available critical thinking skills in the constructive activities are the conclusion skill that reached 35.3 per cent followed by the investigation skill which reached 32.51 per cent. Then the deduction skill that reached 23.86 per cent. Finally, the evaluation skill which reached 8.53 per cent The availability of the main critical thinking skills varies according to the grades. In the light of the results, the study concludes that critical thinking skills in constructive activities should comply with the critical thinking skills of the constructive activities of eleven and twelve grades and should contain the four critical thinking skills (investigation, deduction, conclusion and evaluation) in the constructive activities of the Islamic Education book
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى توافر مهارات التفكير الناقد في الأنشطة البنائية من كتاب التربية الإسلامية للصفين الحادي عشر والثاني عشر في سلطنة عمان، ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بإعداد قائمة مكونة من (۱۹) مهارة من مهارات التفكير الناقد المناسبة لطلاب الصفين الحادي عشر والثاني عشر موزعة على أربع مهارات رئيسة التفكير الناقد وهي (الاستقراء، والاستنباط، والاستنتاج، والتقويموقد تكونت عينة الدراسة من الأنشطة البنائية في كتاب التربية الإسلامية للصفين الحادي عشر والثاني عشر للعام الدراسي 2013/2014 م الطبعة الأولى، إذ بلغ عدد الأنشطة البنائية فيها (۲۶۳) نشاطا، وقد تم تحليل الأنشطة البنائية جميعها في ضوء مهارات التفكير الناقد الأربعة التالية (الاستقراء ،والاستنباط، والاستنتاج، والتقويم) ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة: - إن أكثر مهارات التفكير الناقد توافرا في الأنشطة البنائية هي مهارة الاستنتاج، وبلغت نسبة توافرها39.3%)) تليها مهارة الاستقراء، وبلغت نسبة توافرها( 32.01%) وثم مهارة الاستنباط، وبلغت نسبة توافرها (۲۳٫۸۹%) وأخرها مهارة التقويم، وبلغت نسبة توافرها(۸٫۲۳%).
Description
رسالة جامعية
Same Subject
Journal articles
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2018-10
Theses and Dissertations
1
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017