Document

صعوبات إتقان مهارتي التحدث والكتابة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها وعلاقتها باتجاهاتهم نحو تعلّمها.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study based on two main methods: 1. a questioner: to know non-native Arabic speakers views about degrees of difficulties they are facing to master the skills of writing and speaking in Arabic. 2. a measure of tendency: this measure aims to know why the learners choose to learn Arabic in particular? The sample of this study consists of 34 multinational learners from non-native Arabic speakers from both sex (female/ male). Those learners are studying advance Arabic level at different centers in Oman. The result of the study revealed that the level of difficulty in both writing and speaking are the same (medium level of difficulty in both writing and speaking). It also reveals no significant statistics shows that these difficulties is due to factors such as: sex difference, learning institution or nationality. However, a significant statistic results appeared in the questioner in these two categories (learners motives behind learning Arabic and the methods which were used in studying Arabic. In first category (motives behind learning Arabic): (among Sultan collage, Center of International Studies, Lughati - my language institute) the result was in favor of sultan collage with more positive feedback. In the second category (learning methods used in learning Arabic): (among Sultan collage, center of international studies, Arabic experience institute) the result was again in favor to Sultan collage. In measuring tendencies of learners between Center of International Studies, Aldad institute and Arabic experience institute the result was in favor of Aldad institute. After analyzing the study results the researcher provided a number of recommendations such as: the importance of integrating the learners with the local community. This can be done by introducing the idea of family hostels in Oman. This method will give the learner an insight of how using Arabic language in the right context and it also will introduce the learner to a different Omani cultures. On the other hand, teachers will also benefit from this approach by designing methods based on exercises more related to reality and the everyday using of Arabic language.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى صعوبات إتقان متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها لمهارتي التحدث والكتابة، إضافة إلى معرفة اتجاهاتهم نحو تعلّمها في سلطنة عمان. واعتمدت الدراسة على أداتين، هما:
1. الاستبانة؛ لتعرف آراء متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها عن مستوى صعوبات إتقان مهارتي التحدث والكتابة.
2. مقياس اتجاهات متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها نحو تعلم اللغة العربية.
تكوّنت عينة الدراسة من (34) متعلمًا ومتعلمة، من المتعلمين الذين ينتمون لجنسيات مختلفة في مؤسسات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان في المستوى المتقدم. أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى صعوبات مهارتي التحدث والكتابة معا جاءت بدرجة متوسطة، وجاءت صعوبات مهارة التحدث بدرجة متوسطة، وصعوبات مهارة الكتابة بدرجة متوسطة، كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتعلمين في مستوى صعوبات مهارتي التحدث والكتابة تعزى لمتغير (الجنس، والمؤسسة التعليمية، والجنسية). كما أظهرت الدراسة أن اتجاهات المتعلمين نحو تعلّم اللغة العربية إيجابية، كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيري (الجنس، والجنسية). فيما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في بُعد (دوافع تعلم اللغة العربية) ما بين اتجاهات المتعلمين في كلية السلطان ومركز الدراسات الدولية، ومعهد لغتي، لمصلحة اتجاهات المتعلمين في كلية السلطان. كما أظهرت نتائج الدراسة فروق ذات دلالة إحصائية في بُعد (طرائق تعلم اللغة العربية) ما بين المتعلمين في كلية السلطان ومركز الدراسات الدولية، ومعهد الخبرة، لمصلحة اتجاهات المتعلمين في كلية السلطان. كما أظهرت النتائج فروق ذات دلالة إحصائية بين مركز الدراسات الدولية ومعهد الضاد ومعهد الخبرة العربية لمصلحة اتجاهات المتعلمين في معهد الضاد.
وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بضرورة دمج متعلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في المجتمع المحلي، وتلبية رغبتهم في تحقيق التواصل مع أبناء المجتمع، وذلك بإتاحة فرصة العيش مع العائلات لممارسة التحدث، والتعرف على عادات المجتمع وتقاليده. إضافة إلى ذلك توجيه معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها تزويد المتعلمين بالأنشطة اللغوية التعليمية التعلمية في مهارتي التحدث والكتابة، والتي تسهم في الاندماج مع المحيط الاجتماعي.
Same Subject
Journal articles
1
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
0
ديلكونتي, مات.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والاعلان.
2015
Journal articles
0
غويتيسولو, خوان
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والإعلان.
2001
Journal articles
0
الفواز, علي حسن.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والاعلان.
2008
Journal articles
0
Al-Balushi, Rashid.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
Theses and Dissertations
1
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017