Document

‫كفايات تدريس التربية الإسلامية لدى معلمات الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بسلطنة عمان‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2003
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at identifying the teaching competencies necessary for female teachers of Islamic Education at the first cycle of basic education and their mastery of these competencies through answering the following questions: 1: What are the Islamic Education teaching competencies necessary for female teachers of different specializations at the first cycle of basic education ? 2. To what extent do female teachers at the first cycle of basic education master these competencies? 3. Do the teaching competencies of Islamic Education differ according to specialization? 4. Do the teaching competencies of teaching of teaching, Islamic Education differ according to experience? To answer these questions, the researcher reviewed the related literature in the area of teaching competencies, analyzed the syllabus of Islamic Education at the first cycle to identify the teaching competencies and prepared a questionnaire of teaching competencies which was submitted to a panel of basic education. To answer the second question, the researcher prepared an observation sheet to observe teachers' performance and see their mastery of the necessary competencies after validating the sheet and calculating its reliability coefficient which was (87). The sheet was administered to sixty teachers. One – way analysis of variance of specialization and that of experience and teachers' mastery of the competencies. Sheffe technique was used to do the post comparisons to answer the third and fourth questions. The most important results reached by the study are as follows: 1. There is weakness in teachers' general performance. The means in the three dimensions (introduction; presentation, evaluation) are 60% in teaching the Holy Qu'ran and 64% in teaching Hadith. There are no significant difference in teaching competencies due to experience or specialization. The most important recommendations are holding training workshops for female teachers of Islamic Education and preparing programs based on teaching competencies to improve teachers performance.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن الكفايات التدريسية اللازمة لمعلمات التربية الإسلامية بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي ومدی تمكنهن منها، من خلال الإجابة عن الأسئلة التالية: ١. ماالكفايات التدريسية اللازمة لمعلمات التربية الإسلامية بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي؟ ٢. ما مدى توافر الكفايات التدريسية اللازمة للتربية الإسلامية لدى المعلمات بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي؟ ٣. ما مدى أختلاف كفايات تدريس التربية الإسلامية لدى المعلمات باختلاف التخصص؟ 4. ما مدى اختلاف كفايات تدريس التربية الإسلامية لدى المعلمات باختلاف الخبرة ؟ وللإجابة عن السؤال الأول قام الباحث بمراجعة البحوث والدراسات السابقة التي أجريت في مجال الكفايات وتحليل منهج التربية الإسلامية الحلقة الأولى من التعليم الأساسي لتحديد الكفايات التدريسية وأعد استبانة عرضت على المحكمين للتأكد من صدقها ومدی مناسبتها المعلمات التربية الإسلامية بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي. وللإجابة عن السؤال الثاني قام الباحث بإعداد بطاقة الملاحظة أداء معلمات التربية الإسلامية و بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي ومدى تمكنهن من الكفايات التدريسية اللازمة بعد التأكد من صدقها وثباتها الذي بلغ (۰٫۸۷) ثم قام بتطبيقها على (60) معلمه وقد تم استخدام تحليل التباين الأحادي one way ANOVA لحساب دلالة الفروق بين متغير التخصص والخبرة وأداء المعلمات للكفايات, التدريسية مع الاستعانة بأسلوب شافيه sheffe لعقد المقارنات البعدية . ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة : وجود ضعف في الأداء العام للمعلمات حيث بلغ مجموع المتوسطات في المجالات الثلاثة ( التمهيد، العرض ، التقويم ) في تدريس القرآن (60%) وبلغ في تدريس الحديث (64%) ۲. عدم وجود فروق دالة إحصائيا تعزي لمتغيري التخصص والخبرة في الكفايات التدريسية. ومن أهم توصيات الدراسة : عقد دورات تدريبية لمعلمات التربية الإسلامية وإعداد برامج خاصة قائمة على الكفايات تسهم في تحسين أداء المعلمات
Description
رسالة جامعية
Same Subject
Theses and Dissertations
1
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017