Document

فاعلية و حدة دراسية مقترحة قائمة على نظرية الأرصدة المعرفية في تنمية التحصيل الدراسي و اتجاهات طالبات الصف الخامس الأساسي بسلطنة عمان نحو الهوية الثقافية و الوحدة الدراسية المقترحة و بقاء أثر التعلم لديهن

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The efficiency of a selected school textbook unit based on funds of knowledge theory in boosting five graders' academic performance and their attitudes towards the unit and towards their cultural identity and the unit's effect on learning retention in the Sultanate of Oman. This study aimed to explore the efficiency of a selected school textbook unit based on funds of knowledge theory in boosting five graders' academic performance and their attitudes towards their cultural identity and its effect on learning retention in the Sultanate of Oman. The study consisted of (28) female five graders from Al Jeela basic education school. The sample consisted of seven individuals from the students family members. For research purposes, the researcher used quasi-experimental and descriptive approaches to investigate through four research instruments. The first one was a semi-structured interview, which had four sections with 46 questions to obtain information on the participants' knowledge funds in agriculture. The second tool was an achievement test consisted of 30 questions. The same test was administered two weeks later to measure the participants' retention level of the information acquired. An attitude scale of 26 statements (in three main sections) was used to measure the participants' attitudes towards the cultural identity and a 24-statemnet scale (in four main sections) to measure their attitudes towards the selected unit. The validity of the research instruments was established through an instrument validation process carried out by expert judges. The reliability of the instruments was tested through conducting the reliability coefficient Cronbach's Alpha. The results are 7.31 for the achievement test, 0.789 for the cultural identity attitude scale and 0.916 for the attitude scale of the selected unit. These results indicates acceptable reliability of the instruments. Through analyzing the semi-structured interviews' findings, it is obvious that the participants had a considerable amount of agricultural knowledge and skills. The results shows a significant difference at (0.05=a) in the immediate post-test on academic achievement as the unit contributed to boosting the participants' academic performance. There is also a significant difference at (0.05=a) in the cultural identity attitude scale. The findings indicates very positive attitudes towards the suggested unit based on knowledge fund theory. In addition, a significant difference is shown at (0.05=a) in the delayed posttest on academic achievement. Based on these findings, the study has suggested a couple of recommendations pertinent to curriculum design and pre-service and in-service teacher education programs. It is also recommended conducting further research studies on knowledge fund theory in education, Utilization funds of Knowledge and involve families in the educational process .
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية وحدة دراسية مقترحة قائمة على نظرية الأرصدة المعرفية في تنمية التحصيل الدراسي واتجاهات طالبات الصف الخامس الأساسي بسلطنة عمان نحو الهوية الثقافية والوحدة الدراسية المقترحة وبقاء أثر التعلم لديهن، حيث استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي والوصفي لتحقيق أهدافها، شملت عينة الدراسة (28) طالبة من طالبات الصف الخامس الأساسي بمدرسة الجيلة للتعليم الأساسي، كما شملت أيضا (7) أفراد من أسر طالبات أفراد الدراسة، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة أربع أدوات، تمثلت الأداة الأولى في المقابلة شبه المقننة وقد تضمنت أربعة محاور شملت (46) سؤالا، بهدف التعرف على الرصيد المعرفي الزراعي لدى عينة أسر الدراسة، وكانت الأداة الثانية عبارة عن اختبار تحصيلي مكون من (30) سؤالا، وقد طبق الاختبار نفسه بعد مرور أسبوعين من التطبيق البعدي؛ لقياس بقاء أثر التعلم، كما استخدمت الباحثة مقياس اتجاه نحو الهوية الثقافية تضمن (26) عبارة موزعة على ثلاثة محاور إضافة إلى مقياس اتجاه نحو الوحدة الدراسية المقترحة ومكون من (24) عبارة موزعة على أربعة محاور، وقد تحققت الباحثة من صدق الأدوات من خلال عرضها
على المحكمين المختصين، كما أوجدت دلالات الثبات من خلال استخدام معامل الثبات ألفا لكرو نباخ حيث بلغ للاختبار التحصيلي (7.31)، بينما بلغ (0.789) لمقياس الاتجاه نحو الهوية الثقافية، وبلغ (0.916) لمقياس الاتجاه نحو الوحدة الدراسية المقترحة وهي معاملات مقبولة تربويا لاستخدامها في الدراسة.
وقد توصلت نتائج الدراسة إلى امتلاك أفراد الأسر لمجموعة من المعارف والخبرات والزراعية من خلال تحليل نتائج المقابلة، كما كشفت الدراسة عن وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى (a=0٫05) في الاختبار البعدي الفوري على متغير التحصيل الدراسي، حيث أسهمت الوحدة الدراسية القائمة على نظرية الأرصدة المعرفية في رفع المستوى التحصيلي للطالبات، كما أوضحت النتائج وجود فرق دال إحصائيا في اتجاهات الطالبات نحو الهوية الثقافية، عند مستوى (a=0٫05)وأظهرت النتائج أيضا تكون اتجاهات إيجابية مرتفعة نحو الوحدة الدراسية المقترحة القائمة على نظرية الأرصدة المعرفية، وكشفت الدراسة وجود فرق دال احصائيا عند مستوى (a=0٫05) في الاختبار البعدي المؤجل على متغير التحصيل الدراسي، وفي ضوء ذلك أوصت الدراسة بعدد من التوصيات في مجال إعداد المناهج الدراسية، والاستفادة من الأرصدة المعرفية لدى الأسر وإشراك الأسر في العملية التعليمية وإجراء المزيد من الأبحاث المتعلقة بنظرية الأرصدة المعرفية.
Same Subject
Theses and Dissertations
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018