Document

درجة تطبيق مديري المدارس الخاصة للإدارة الإلكترونية في محافظة الداخلية بسلطنة عمان في ضوء معايير الجمعية الدولية لتكنولوجيا التعليم.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed to finding out The degree of application of private school principals to electronic management in Eldakilia governorate in the Sultanate of Oman in light of the standards of the International Association of Educational Technology, study used a descriptive method also used the questionnaire to collect data and information were applied to a sample of (185) teachers. The findings of the study showed that The degree of application of private school principals to electronic management in Eldakilia governorate in the Sultanate of Oman in light of the standards of the International Association of Educational Technology was high Achieved in overall and Results also showed It also came high in every field by itself, came in first Level the Field of social, legal and ethical issues, In the second Field came the field of education and learning. The field of technological openness came in third Level. The fourth Level came in the field of providing a supportive technological environment for learning. In fifth Level came the field of communication with and outside the school staff. And ranked seventh in the field of assessment and evaluation, while the field of strategic planning came in eighth and last Level.. Results also showed that there were no significant differences at (α ≤ 0.05) in the study variables which are sex and years of experience, But there are differences in academic level variables for The field of strategic planning where the differences came in favor of the diploma. The study recommended with many recommendations including: the Ministry of Education building technology standards for principals of public and private schools in the Sultanate of Oman in the light of the International Association standards for technological education, and the attention of the Ministry of Education and district education its design training programs for principals of private schools on the electronic management and standards of the International Society for Technology Education special training school administrators to use the SWAT approach to strategic technology planning, and the adoption of private school principals achievement files in job performance evaluation of employees in schools.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف درجة تطبيق مديري المدارس الخاصة للإدارة الإلكترونية في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان في ضوء معايير الجمعية الدولية لتكنولوجيا التعليم، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، كما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات وتم تطبيقها على عينة مكونة من (185) معلمًا ومعلمة.
وتوصلت الدراسة إلى عديد من النتائج أهمها: أن درجة تطبيق مديري المدارس الخاصة للإدارة الإلكترونية في محافظة الداخلية بسلطنة عُمان في ضوء معايير الجمعية الدولية لتكنولوجيا التعليم بالنسبة لمجالات الدراسة ككل كانت ضمن الدرجة الكبيرة، كما جاءت كبيرة في كل مجال على حده، وجاء في المرتبة الأولى مجال القضايا الاجتماعية والقانونية والأخلاقية، وفي المرتبة الثانية جاء مجال التعليم والتعلم، أما مجال الانفتاح التكنولوجي فقد جاء في المرتبة الثالثة، في حين جاء في المرتبة الرابعة مجال توفير بيئة تكنولوجية داعمة للتعلم، وفي المرتبة الخامسة جاء مجال التواصل مع العاملين بالمدرسة وخارجها، وجاء في المرتبة السادسة مجال النمو المهني والتنمية المهنية، وفي المرتبة السابعة مجال التقييم والتقويم، أما مجال التخطيط الاستراتيجي فجاء في المرتبة الثامنة والأخيرة.
كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.05) في استجابات عينة الدراسة من المُعلمين والمُعلمات تُعزى لمتغيرات الجنس، وسنوات الخبرة، أما مٌتغير المؤهل العلمي فقد كشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع المجالات ما عدا مجال التخطيط الاستراتيجي حيث جاءت الفروق لصالح حملة الدبلوم.
وأوصت الدراسة بعديد من التوصيات أهمها: قيام وزارة التربية والتعليم ببناء معايير تكنولوجية لمُديري المدارس العامة والخاصة في سلطنة عُمان في ضوء معايير الجمعية الدولية لتكنولوجية التعليم، واهتمام وزارة التربية والتعليم والمُديريات التعليمية التابعة لها بتصميم برامج تدريبية لمُديري المدارس الخاصة على الإدارة الإلكترونية ومعايير الجمعية الدولية لتكنولوجية التعليم تدريب مُديري المدارس الخاصة على استخدام أسلوب SWAT في التخطيط الاستراتيجي التكنولوجي، واعتماد مُديري المدارس الخاصة ملفات الإنجاز في تقويم الأداء الوظيفي للعاملين بالمدارس
Same Subject
Theses and Dissertations
2
النعيمية, نورة بنت راكان بن صنقور.
جامعة صحار.
2019
Theses and Dissertations
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017