Document

درجة تطبيق الشفافية الإدارية لدى مديري المدارس وعلاقتها بالرضا الوظيفي لدى المعلمين في محافظة الظاهرة بسلطنة عمان.

Other titles
The degree of applying schools' principles to the administrative transparency and Its relationship with teachers' job satisfaction in Al Dhahira Governorate in Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
The current study investigated the degree of schools' principles to the administrative transparency and its relationship with teachers' job satisfaction in Al Dhahira Governorate in Sultanate of Oman. It also investigated if there was any statistically significance differences at the level of (α ≤ 0.05) on the sample's responses due to the variables of gender, years of experience and academic qualification. In this descriptive study, questionnaire was used to collect data on a sample consist of 407 participants. They were male and female teachers from Al Dhahira Governorate. The data analysis revealed that there was high level of administrative transparency practice from the schools' principles at Al Dhahira Governorate according to all dimensions of administrative transparency application. It also revealed that there was a high level of teachers' job satisfaction at Al Dhahira Governorate in Oman. Moreover, the study proposed that there was a very high and positive statistically significant differences relation between the degree of applying the administrative transparency of schools' principles and the job satisfaction of teachers at Al Dhahira Governorate. 126 Based on the results, the study recommended training workshops for schools' principles in terms of the administrative transparency containing ways and procedures of raising awareness and applying transparency which may improve the level of efficiency in the schools' principles work. It was also recommended to include these workshops in the Specialized Institute of Professional Training.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة تطبيق الشفافية اإلدارية لدى مديري المدارس وعالقتها
بالرضا الوظيفي لدى المعلمين في محافظة الظاهرة بسلطنة عمان، والتعرف على مدى وجود فروق
دالة إحصائيًا عند مستوى الداللة )05.0≤α )في استجابات أفراد العينة تعزى لمتغيرات الجنس،
والخبرة، والمؤهل العلمي.
وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي االرتباطي، وذلك لمناسبته ألهداف الدراسة، كما تم
استخدام االستبانة لجمع البيانات والمعلومات، وتم تطبيقها على عينة مكونة من )314 )أربعمائة
وسبعة من المعلمين والمعلمات من محافظة الظاهرة.
وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مديري مدارس محافظة الظاهرة يمارسون الشفافية اإلدارية بدرجة
ممارسة "كبيرة" لكل أبعاد تطبيق الشفافية اإلدارية إذ بلغ المتوسط الحسابي العام )05.4 ،(كما
أظهرت بأن مستوى الرضا الوظيفي لدى المعلمين في محافظة الظاهرة بسلطنة عمان جاء
بمستوى"كبير" إذ بلغ المتوسط العام )92.3 ،)كما أثبتت الدراسة عن وجود عالقة ارتباط دالة
بين درجة تطبيق مديري المدارس في محافظة الظاهرة للشفافية اإلدارية ومستوى الرضا
إحصائياً
قوية جدا". ً الوظيفي لدى المعلمين بصورة موجبة وطردية، وذات عالقة "
كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات داللة إحصائية في تقديرات عينة الدراسة حول درجة
تطبيق الشفافية االدارية حسب متغير الجنس )لصالح االناث(، وحسب متغير المؤهل العلمي )لصالح
حملة بكالوريوس(، كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات داللة إحصائية في تقديرات عينة الدراسة
حول مستوى الرضا الوظيفي حسب متغير الجنس )لصالح اإلناث(.
وأوصت الدراسة بإقامة ورش تدريبية تعنى بموضوع الشفافية اإلدارية لمديري المدارس تتضمن
وسائل وإجراءات تطبيق الشفافية بهدف تعزيز المستوى الحالي من الشفافية، وتضمين موضوع
"كفاءة مديري المدارس في مجال تطبيق العدالة والمساواة" ضمن البرامج التدريبية لتأهيل وتدريب
قادة المدارس في المعهد التخصصي للتدريب المهني للمعلمين خاصة وفي برامج وزارة التربية
والتعليم بشكل عام، وأوصت كذلك بتعزيز إدارات المدارس لجوانب الوعي بالشفافية ونشر ثقافتها
في العمل وربطها كوسيلة للتحسين والتطوير في البيئة المدرسية.
Identifier
الجساسي, محمد بن ناصر (2021). درجة تطبيق الشفافية الإدارية لدى مديري المدارس وعلاقتها بالرضا الوظيفي لدى المعلمين في محافظة الظاهرة بسلطنة عمان. (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
Same Subject
Theses and Dissertations
1
السليمي, أحمـد بـن محمـد بـن منصـور.
جامعة نزوى.
2022
Theses and Dissertations
0
القرشوبية, فاطمة بنت سيف بن محمد.
جامعة نزوى.
2008