Document

أثر تزويد الطلاب بالأهداف التعليمية في التربية الإسلامية في تحصيلهم الدراسي الفوري والمؤجل.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
English
English abstract
The present study aimed at identifying the effect of providing students with instructional objectives on their immediate and delayed achievement in the Fiqh Unit of the Islamic Education Course for the second semester, first year secondary. More specifically, it aimed at finding answers to the following questions:: 1. What is the effect of providing first year secondary students with instructional objectives in the Figh Unit of Islamic Education on their immediate achievement? 2. Are there any statistically significant differences between the performance of the experimental group students and the control group students in the different levels of instructional objectives in immediate achievement? 3. What is the effect of providing first year secondary students with instructional objectives in the Fiqh Unit of Islamic Education on their delayed achievement? 4. Are there any statistically significant differences between the performance of the experimental group students and the control group students in the different levels of instructional objectives in delayed achievement? To answer these questions, the researcher prepared a list of instructional objectives derived from the fiqh unit and the teacher manual. This list was submitted to a jury judgment. An achievement test was then designed for measuring immediate and delayed achievement. Its validity was also established through submitting it to jury judgment, and its reliability was established using Cronbach's Alpha Reliability Coefficient which reached (.85). A sample consisting of 62 first year secondary students from Al-Batinah North Region was selected and divided into two groups: an experimental group provided with instructional objectives and a control group not provided with those objectives. The experiment continued for five successive weeks. The achievement test was administered twice: immediately after the end of the experiment and three weeks later, The major findings of the study are: 1. There was a statistically significant differences between the experimental group and the control group in both immediate and delayed achievement in favor of the former. 2. There was also a statistically significant differences between the performances of the two groups at the lower order level in the delayed achievement in favor of the experimental group. 3. There were no statistically significant differences between the performances of the two groups in the delayed achievement at the higher levels.. A number of recommendations were made. Instructional objectives should be given due care in teacher training and teacher education programs. Learners should be provided with instructional objectives in teaching Islamic education. A number of recommendations for further research were also made. A need is felt for replicating the same study in other domains of instructional objectives: the affective domain and the psychomotor domain. A need is also felt for further studies focusing on the effect of providing learners with instructional objectives on creative and critical thinking, self-learning, co-operative learning, and the skills of classroom management.
Arabic abstract
هدفت الدراسية تعرف أثر تزويد الطلاب بالأهداف التعليمية في التدريس في تحصيلهم الدراسي الفوري والمؤجل في وحدة الفقه في مادة التربية الإسلامية المقررة على طلاب الصف الأول الثانوي في الفصل الدراسي الثاني، من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية: ١. ما أثر تزويد طلاب الصف الأول الثانوي بالأهداف التعليمية في وحدة الفقه في مادة التربية الإسلامية في تحصيلهم الدراسي الفوري؟ ۲. هل توجد فروق دالة إحصائيا بين أداء الطلاب في مستويات الأهداف التعليمية لمجموعتي الدراسة في التحصيل الفوري؟ - ٣. ما أثر تزويد طلاب الصف الأول الثانوي بالأهداف التعليمية في وحدة الفقه في مادة التربية الإسلامية في تحصيلهم الدراسي المؤجل؟ 4. هل توجد فروق دالة إحصائيا بين أداء الطلاب في مستويات الأهداف التعليمية لمجموعتي الدراسة في التحصيل المؤجل؟ وللإجابة عن هذه الأسئلة، قام الباحث بالآتي: ۱- وضع قائمة بالأهداف التعليمية مشتقة من دليل المعلم والوحدة الدراسية، ثم عرضها على مجموعة من المحكمين لإبداء آرائهم فيها. ۲- بناء اختبار تحصيلي لقياس التحصيل الفوري والمؤجل للطلاب، وتم التأكد من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين للاستفادة من آرائهم، كما سب معامل ثباته بطريقة "ألفا كرونباخ" فبلغ طبقت الدراسة على مجموعة من طلاب الصف الأول الثانوي من التعليم العام في منطقة الباطنة شمال، بلغ عددها (۱۲) طالبا، وقسمت إلى مجموعتين: تجريبية زودت بالأهداف التعليمية، وضابطة لم تزود بالأهداف التعليمية، واستمرت التجربة لمدة خمسة أسابيع متواصلة، وبعد انتهاء التجربة طبق الاختبار التحصيلي على المجموعتين لقياس التحصيل الفوري، ثم أعيد تطبيقه بعد ثلاثة أسابيع لقياس التحصيل المؤجل كشفت نتائج الدراسة عن الآتي: .. تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في الدرجة الكلية في التحصيل الفوري والمؤجل، كما كشفت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيا بين أداء المجموعتين في مستويات الأهداف التعليمية الدنيا والعليا، لصالح المجموعة التجريبية في التحصيل الفوري. . ۲. وجود فروق دالة إحصائيا بين أداء المجموعتين في مستويات الأهداف التعليمية الدنيا، لصالح المجموعة التجريبية في التحصيل المؤجل. ٣. لم تكشف النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيا بين أداء المجموعتين في مستويات الأهداف التعليمية العليا في التحصيل المؤجل.
وفي ضوء النتائج السابقة قدمت الدراسة بعض التوصيات منها: ضرورة إعطاء الأهداف التعليمية عناية خاصة في برامج إعداد المعلمين، وتأهيلهم، وتدريبهم، وتزويد الطلاب بالأهداف التعليمية عند تدریس موضوعات التربية الإسلامية.
كما قدمت مقترحات أهمها: إجراء دراسات لقياس أثر تزويد الطلبة بالأهداف التعليمية على تحصيلهم الدراسي في المجالين الوجداني والمهاري، وإجراء دراسات لقياس أثر تزويد الطلبة بالأهداف التعليمية في المواد الدراسية وربطها بمتغيرات أخرى مثل: التفكير الابتكاري، والتفكير الناقد، والتعلم الذاتي، والتعم التعاوني، ومهارات الضبط الصفي.
Same Subject
Journal articles
0
المشرفي, خالد بن سعيد.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2011
Journal articles
0
السيد, رضوان.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2009
Theses and Dissertations
0
حاجي, عيسى بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2022
Theses and Dissertations
1
الهنائية, شمسة بنت عبيد بن سالم.
جامعة نزوى.
2014
Theses and Dissertations
1
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017