Document

أثر برنامج تعليمي قائم على القوة الرياضية في اكتساب المفاهيم الرياضية وحل المسألة لدى طلبة الصف الثامن الأساسي بسلطنة عمان في ضوء فاعليتهم الذاتية

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the effect of using a teaching program based on mathematical power on the acquisition of mathematical concepts and problem solving for 8th grade students in light of their mathematical self- efficacy. The study sample was purposefully selected from two schools in Education Directorate of Muscat. Two groups were selected randomly in each school, one was assigned as an experimental group, instructed using a teaching program based on mathematical power, whereas the other was assigned as a control group, instructed by traditional teaching method. After combining two groups, the total number of students in the experimental group was (50) male and female, while the total number of the control group was (53) male and female. An educational material based on mathematical power was prepared. Also, acquisition of mathematical concepts, solving problems tests and mathematical self- efficacy scale were prepared. The results showed statistically significant differences in the acquisition of mathematical concepts and solving problems in favor of the experimental group. The results also showed statistically significant differences in the acquisition of mathematical concepts due to the interaction between teaching strategy and level of mathematical self- efficacy among 8th grade students, in favor of the experimental group. However, there were no statistically significant differences at (? = 0.05) for solving problems due to the interaction between teaching way and level of Mathematical Self- Efficacy among students eighth grade. (Keywords: Educational Program, Mathematical Power, Mathematical Concepts Acquisition, solving problems Mathematical Self- Efficacy)
Arabic abstract
هدفت الدّراسة إلى تقصّي أثر برنامج تعليميِّ قائم على القوة الرياضيّة في اكتساب المفاهيم الرياضيّة وحلّ المسألة لدى طلبة الصَّفِّ الثامن الأساسيّ في سلطنة عمان في ضوء فاعليتهم الذاتية. اختير أفراد الدّراسة من طلبة الصف الثامن الأساسيّ، بطريقة قصدية، في مدرستين من مدارس محافظة مسقط، وعينت شعبتان عشوائيَّا في كل مدرسة، اختيرت إحداهما تجريبيَّة، دُرّست وفق البرنامج التعليميّ القائم على القوة الرياضيّة، والأخرى ضابطة دُرِست وفق الطريقة الاعتيادية، وبعد دمجهما، بلغ عدد أفراد المجموعة التجريبية (50) طالبًا وطالبة، وبلغ عدد أفراد المجموعة الضابطة (53) طالبًا وطالبة. تم إعداد المادة التعليميّة وفق القوة الرياضيّة وأبعادها، وأُعِدّ اختبار اكتساب المفاهيم الرياضيّة وحلّ المسألة، وطُوِّرَ مقياس الفاعلية الذاتية. أظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائيًا (?=0.05) في اكتساب المفاهيم الرياضيّة وحلّ المسألة يعزى إلى طريقة التَّدريس ولصالح المجموعة التجريبيَّة، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية (?=0.05) في اكتساب المفاهيم الرياضيّة تعزى إلى التَّفاعل بين طريقة التَّدريس والفاعلية الذاتية، لصالح المجموعة التجريبية. وبينت النتائج عدم فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (?=0.05) في حلّ المسألة الرياضية تعزى للتفاعل بين طريقة التدريس والفاعلية الذاتية.
(الكلمات المفتاحية: البرنامج التعليميّ، القوة الرياضيّة، الفاعلية الذاتية، اكتساب المفاهيم الرياضيّة، حلّ المسألة)
Identifier
السنيدي, سعيد بن سالم بن خميس (2020). أثر برنامج تعليمي قائم على القوة الرياضية في اكتساب المفاهيم الرياضية وحل المسألة لدى طلبة الصف الثامن الأساسي بسلطنة عمان في ضوء فاعليتهم الذاتية (رسالة دكتوراة، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).