Document

أثر برنامج ( كورت ) في تنمية قدرات التفكير الابتكاري لدى طالبات الصف العاشر بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at examining the effectiveness of CORT I program and it's interaction with achievement in developing creative thinking abilities (fluency, flexibility and originality) among 10th grade female students in Oman. The study sample consisted of 69 students from Hail Al- Awamer Female General Education School (10-12) in Muscat region (the experimental group= 35, the control group= 34). Verbal and figural Torrance Test of Creative Thinking Forms A and B were used as pre-tests and post-tests along with Raven Standard Progressive Matrices which . was used to ascertain the equality of the two groups on general intelligence level. Two-way ANCOVA was used for each of the three abilities and the total ability as dependent variables. The results indicated that there were statistically significant differences in fluency, flexibility and total ability in favor of the experimental group. The interaction of the program with the achievement was also significant but in the total creativity score only. Recommendations and suggestions have been provided
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر التدريب على برنامج كورت CoRT الجزء الأول في تنمية قدرات التفكير الابتكاري (الطلاقة، والمرونة، والأصالة)، ومدى تفاعل البرنامج مع المستوى التحصيلي في تنمية التفكير الابتكاري لدى طالبات الصف العاشر من التعليم العام. تألفت عينة الدراسة من 69 طالبة في الصف العاشر بمدرسة حيل العوامر للتعليم العام (12) بمحافظة مسقط، ضمت المجموعة التجريبية 35 طالبة، وضمت المجموعة الضابطة 34 طالبة. تم استخدام اختبارات تورانس للتفكير الابتكاري اللفظي والأشكال الصورة (أ) كاختبارات قبلية والصورة (ب) كاختبارات بعدية. كما تسم استخدام اختبار المصفوفات المتتابعة لرافن بغرض التحقق من تكافؤ المجموعتين في قدرة الذكاء العام. تم إجراء تحليل التباين الثنائي المرافق للقدرات الثلاث كلا على حده، وللمجموع الكلي لهذه القدرات كمتغيرات تابعة، للتحقق من أثر البرنامج والمستوی التحصيلي، وتفاعلهما على قدرات التفكير الابتكاري. أشارت النتائج إلى وجود فروق . دالة إحصائيا بين المجموعتين في قدرتي بالطلاقة والمرونة وفي القدرة الكلية للتفكير ابتكاري لصالح المجموعة التجريبية، ووجود أثر دال للتفاعل بين البرنامج والتحصيل الدراسي في الدرجة الكلية فقط. وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري، والخروج بعدد من التوصيات والمقترحات.
Same Subject
Theses and Dissertations
0
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008