Document

فاعلية استخدام استراتيجيات التعلم النشط في تنمية التحصيل والتفكير الإبداعي في مادة الرياضيات لدى طلاب الصف التاسع في سلطنة عمان.

Other titles
The effectiveness of using the active learning strategies in prompting the attainment and creative thinking in mathematics for grade nine students in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This study aims to identify the effectiveness of using the active learning strategies in developing the achievement and creative thinking in mathematics for grade nine students in the Sultanate of Oman. The researcher followed the semi empirical method, which includes choosing the experimental designing of two groups (the controlling group and the experimental group). The population of this study were from two schools, 30 students from achievement Al. Shikh Majid bin Khamis School for basic education as an experimental group and another 30 students from Al.Shikh Ibrahim bin Saeed Al.abri School for basic education as a controlling group. The experimental group studied through using the brainstorming and cooperative learning strategies, while the controlling group learned via using the ordinary way. The results illustrated the existence of a statistical indication differential at the level of (α ≤ 0,05) between the experimental and controlling groups marks in the creative thinking and academic achievement tests which then were ended for the experimental group. This study recommends further future studies depending on the current study's results of the active learning strategies, brainstorming and collaborative learning, which were proven to prompt academic achievement and creative thinking among students, and apply them in various educational domains.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فاعلية استخدام استراتيجيات التعلم النشط في تنمية التحصيل والتفكير الإبداعي في مادة الرياضيات لدى طلاب الصف التاسع في سلطنة عمان، حيث اتبع الباحث المنهج شبه التجريبي الذي تضمن اختيار التصميم التجريبي ذي المجموعتين التجريبية والضابطة، وتكونت عينة الدراسة عبر اختيار 30 طالبا من مدرسة الشيخ ماجد بن خميس للتعليم الأساسي (5-10) كمجموعة تجريبية و30 طالبا من مدرسة الشيخ إبراهيم بن سعيد العبري للتعليم الأساسي كمجموعة ضابطة. حيث درست المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجيتي (العصف الذهني – التعلم التعاوني) في حين درست المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة الاعتيادية، وأظهرت النتائج وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0,05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة في اختبار التفكير الإبداعي واختبار التحصيل الدراسي لصالح المجموعة التجريبية.
وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات والمقترحات لدراسات مستقبلية على إثر نتائج الدراسة الحالية للاستفادة من استراتيجيات التعلم النشط (العصف الذهني – التعلم التعاوني) في تنمية التفكير الإبداعي والتحصيل الدراسي للطلبة، وتوظيفها في مجالات تعليمية شتّى.
Identifier
العبري، عبد القادر بن موسى (2021). فاعلية استخدام استراتيجيات التعلم النشط في تنمية التحصيل والتفكير الإبداعي في مادة الرياضيات لدى طلاب الصف التاسع في سلطنة عمان (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
Same Subject
Theses and Dissertations
0
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008