Document

‫أثر استراتيجية القراءة الموجهة في تحسين مهارات الفهم القرائي لدى طالبات الصف الخامس الأساسي ذوات صعوبات القراءة في محافظة ظفار بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to investigate the Effect of the guided reading strategy on improving reading comprehension skills for fifth grade students with reading disabilities in Dhofar Governorate, Sultanate of Oman. The study sample consisted of 24 students with reading disabilities who were enrolled in the Learning Disabilities Program. The sample was divided into two groups: experimental group and a control group, each group consisted of 12 students. To achieve the objectives of the study, skills of reading comprehension test to measure two skill: semantic concepts and Silent Reading Fluency: comprehension. The study also used Maze test to measure two skill: language processing and the rate of silent reading fluency. The results showed that there were statistically significant differences at the level of significance (a<0.01) between the average scores of students of the experimental group and students of the control group in the post-test- skills of reading comprehension test, and the Maze test in favor of the experimental group. As the results of the study showed there were statistically significant differences at the level (a<0.01) between the middle grades of the grades students of the experimental group of pre- and post-skills of reading comprehension test, and the Maze test in favor of the post test.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من أثر استراتيجية القراءة الموجهة في تحسين مهارات الفهم القرائي لدى طالبات الصف الخامس الأساسي ذوات صعوبات القراءة بمحافظة ظفار بسلطنة عمان. وتكونت عينة الدراسة من ۲۶ طالبة من ذوات صعوبات القراءة المدرجات في برنامج صعوبات التعلم، وقسمت العينة إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة، حيث تكونت كل مجموعة من ۱۲ طالبة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام اختبار في مهارات الفهم القرائي؛ لقياس مهارتي المفاهيم الدلالية، وطلاقة القراءة الصامتة: الفهم، وكذلك استخدمت الدراسة اختبار الإغلاق؛ لقياس مهارتي المعالجة اللغوية، ومعدل طلاقة القراءة الصامتة. وأشارت النتائج إلى أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (و < 0
. 01)بين متوسطي رتب درجات طالبات المجموعة التجريبية وطالبات المجموعة الضابطة في القياس البعدي على اختبار مهارات الفهم القرائي، واختبار الإغلاق لصالح المجموعة التجريبية؛ يعزي لأثر استراتيجية القراءة الموجهة. وكذلك أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a < 0 .01)بين متوسطي رتب درجات طالبات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي على اختبار الفهم القرائي، واختبار الإغلاق لصالح القياس البعدي.
Description
رسالة جامعية
Same Subject
Journal articles
0
اتزكنرمت, أحمد.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2007
Journal articles
0
مرتاض, عبد الملك.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والاعلان.
1996
Journal articles
0
مسالتي, محمد عبد البشير.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
0
‫الحوسنية،, عفراء بنت علي بن سيف.‬
جامعة السلطان قابوس
2011