Document

‫فاعلية برنامج تدريبي في اكتساب طالبات الصف العاشر الأساسي مهارات ما وراء الفهم القرائي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to constract a training program and test its effectiveness for grade ten female students in gaining of meta comprehension skills. The study sample consisted of one experimental group of (28) female students. As to achieve the purpose of the study, the researcher used two tools which are: the metacomprehension reading criterion that included (25) particles which covered the three skills (planning for comprehend , controlling and monitoring comprehension and evaluating comprehension),and training program. This study sought to answer the following two questions: 1- What are the contents of the proposed training program to acquiring grade ten female students meta comprehension reading skills. As to answer this question, the researcher has constructed a program aimed to acquire the grade ten female students metacomprehension reading skills? Which contained a set of information and activities. . This program constituted of nine sessions and the time of each session is ninety minutes (two school periods). Each session included procedural aims and introduction to the subject of the session, applied non-classroom and classroom activities, and final correction, with inclusion of one introductory session in two school periods. - What is the effectiveness of the training program for the grade ten female students in gaining meta comprehension reading skills. To answer this question, the following major hypothesis has been examined: - There is difference that is statistically significant on the significance level (0,05 > a) between the two averages of the experimental group in the two pre and post applications for the skills of meta comprehension for the post application because of the use of training program. This hypothesis has branched into three hypothesis. There is difference that is statistically significant on the significance level (0,05 > a) between the two averages of the experimental group in the two pre and post applications on the planning skill for post application because of the use of training program. - There is difference that is statistically significant on the significance level (0,05 > a) between the two averages of the experimental group in the two pre and post applications on the control and surveillance skill for post application because of the use of training program. - There is difference that is statistically significant on the significance level (0,05 > a) between the two averages of the experimental group in the two pre and post applications on the correction skill for post application because of the use of training program. The summary of the results related to the second question as illustrated by the study is the existence of the difference between the two averages of female students performance in the pre-application of the meta comprehension reading skills and their average performance in the post-application of the skills in the significance level (0,001) which come in favor of the post-implementation due to the use of the training program. In the Light of the study results, the researcher has offered some recommendations and suggestions in order to promote and develop the educational field.
Arabic abstract
الأساسي مهارات ما وراء الفهم القرائي هدفت هذه الدراسة إلى بناء برنامج تدريبي واختبار فاعليته في اكتساب طالبات الصف العاشر الأساسي مهارات ما وراء الفهم القرائي. تكونت عينة الدراسة من مجموعة تجريبية واحدة، بلغ عدد الطالبات فيها (۲۸) طالبة. ولتحقيق هدفي الدراسة استعملت الباحثة أداتين هما: مقياس ما وراء الفهم القرائي، وتضمن (۲۰) مفردة شملت المهارات الثلاث: التخطيط الفهم، ومراقبة الفهم وضبطه، وتقويم الفهم؛ وبرنامج تدريبي. وقد سعت هذه الدراسة إلى الإجابة عن السؤالين الآتيين: ١- ما مكونات البرنامج التدريبي المقترح لإكساب طالبات الصف العاشر الأساسي مهارات ما وراء الفهم القرائي ؟ وللإجابة عن هذا السؤال قامت الباحثة ببناء برنامج يهدف إلى إكساب طالبات الصف العاشر الأساسي مهارات ما وراء الفهم القرائي، واحتوى على مجموعة من المعلومات والأنشطة المنظمة. تكون هذا البرنامج من تسع جلسات، زمن الجلسة الواحدة منها تسعون دقيقة ( حصتان تدريسيتان)، وتضمنت كل جلسة أهداف إجرائية وتمهيدا لموضوع الجلسة وأنشطة تطبيقية صفية وغير صفية وتقويمة ختامية. يضاف إلى تلك الجلسات جلسة تمهيدية في حصتين. ۲- ما فاعلية البرنامج التدريبي في اكتساب طالبات الصف العاشر الأساسي مهارات ما وراء الفهم القرائي؟ وللإجابة عن هذا السؤال اختبرت الباحثة الرئيسية الآتية: - هناك فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (و < 05, 0) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمهارات ما وراء الفهم القرائي، لصالح التطبيق البعدي، يعزى إلى استعمال البرنامج التدريبي. وقد تفرعت عن هذه الفرضية ثلاث فرضيات هي: - هناك فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( = 0.00) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمهارة التخطيط، لصالح التطبيق البعدي، يعزى إلى استعمال البرنامج التدريبي. هناك فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه < 0٫05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمهارة المراقبة والضبط، لصالح التطبيق البعدي، يعزى إلى استعمال البرنامج التدريبي - هناك فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه ۰٫۰۵) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمهارة التقويم، لصالح التطبيق البعدي يعزى إلى استعمال البرنامج التدريبي. وخلاصة النتائج المتعلقة بالسؤال الثاني كما أظهرتها الدراسة تتمثل في وجود فرق بين متوسطي درجات الطالبات في التطبيق القبلي لمهارات ما وراء الفهم القرائي، ومتوسط درجاتهن في التطبيق البعدي للمهارات نفسها عند مستوى دلالة (۰٫۰۰۱) لصالح التطبيق البعدي، يعزى إلى استعمال البرنامج التدريبي وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج قدمت الباحثة عددا من التوصيات والمقترحات التي تهدف إلى تطوير الحقل التربوي، وتعميق البحث فيه.
Description
رسالة جامعية
Same Subject
Journal articles
0
اتزكنرمت, أحمد.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2007
Journal articles
0
مرتاض, عبد الملك.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والاعلان.
1996
Journal articles
0
مسالتي, محمد عبد البشير.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015