Document

‫أثر التقويم الألكتروني في مستوى قلق الاختبار و التحصيل في مادة العلوم لدى طلاب الصف الثامن

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at investigating the impact of electronic evaluation of testing anxiety and science achievement among grade eight students. The researcher used semi experimental methodology. The sample of the study consisted of (52) males students selected from the AL-Batinah South Region schools. It was divided into two groups: an experimental group consists of (26) students, and control group consists of (26) students. To achieve the aims of the study, the researcher prepared the electronic evaluation and its accompanying teacher guide. It was made sure of the reliability of the two cases by presenting them to specialized judges. As for the tools of the study, it was represented in the anxiety measurement, the reliability of which was approved by group of judges. In addition, the reliability coefficient was calculated for the he anxiety scale and for a science achievement, which consisted of 30 objective questions, using Cronbach's alpha equation. For the anxiety scale, the reliability coefficient was (0.73), while it was (0.76) for science achievement test. Hence, the tools were effective for purpose of this study. The data collected through the tools was analyzed and results showed a statistically significant difference between the experimental and control group in favor of the experimental group. This difference was significant at a level of (a=0.05) in the mean score of the anxiety scale as well as the sub-aspects (psychological, social, physical, cognitive). There was also a statistically significant difference at a level of (a=0.05) between the mean score of the experimental group in pre and post anxiety scale in favor of the post application. This study also found that there was a statistically significant difference at a level of (a=0.05) between the mean score of the experimental group and the mean score of the control group in the achievement test in favor of the experimental group. In addition a statistically there was significant difference at a level of (a=0.05) between the mean score of the experimental group in pre and post achievement test in favor of the post test. The study recommended the need to hold training workshops for teachers, student-teachers and supervisors to acquaint teachers with the electronic evaluation and to encourage teachers to implement the electronic evaluation in teaching and to integrate the electronic evaluation in the evaluation process. In addition, to benefit from the tools and materials of the current study and apply them in the educational field.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي أثر التقويم الإلكتروني في مستوى قلق الاختبار والتحصيل في مادة العلوم لدى طلاب الصف الثامن، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، حيث تكونت عينة الدراسة من (۵۲) طالبا من طلاب الصف الثامن الأساسي بمدرسة الإمام الحسن بن سعيد السحتني للتعليم الأساسي (۰-۱۲) بمحافظة جنوب الباطنة، ولقد قسمت العينة إلى مجموعتين: تجريبية وعدد طلابها (۲۹) طالبا، وضابطة وعدد طلابها (۲۹) طالبا. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تصميم برنامج التقويم الإلكتروني، ودليل المعلم المصاحب له، وقد تم التحقق من صدق مادتي المعالجة بعرضهما على مجموعة من المحكمين من ذوي الاختصاص، أما أدوات الدراسة فتمثلت في مقياس قلق الاختبار، وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، وحساب معامل ثباته بطريقة الاتساق الداخلي بين مفرداته باستخدام معامل ألفا كرونباخ ووجد أنه يساوي (۰٫۷۳)، واختبار آخر لقياس التحصيل الدراسي في مادة العلوم يتضمن أسئلة موضوعية مكونة من (۳۰) مفردة، وتم التأكد من صدقه وحساب معامل ثباته بطريقة الاتساق الداخلي بين مفرداته باستخدام معامل ألفا کرونباخ ووجد أنه يساوي ( .79). أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (a-۰٫۰۵) بين متوسطات درجات طلاب مجموعتي الدراسة في مقياس قلق الاختبار في الدرجة الكلية، وكذلك في الجوانب الفرعية له وهي ( النفسي، الاجتماعي، الجسمي، المعرفي) لصالح المجموعة التجريبية، كما أشارت إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (a= 0.05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية بين التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس قلق الاختبار لصالح التطبيق البعدي. وأظهرت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة(a=0.05 )بين متوسطات درجات طلاب مجموعتي الدراسة في الاختبار التحصيلي في الدرجة الكلية ومستويات المعرفة والتطبيق والاستدلال لصالح المجموعة التجريبية، وأوضحت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة(a=0.05 )بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية بين التطبيقين القبلي والبعدي في الاختبار التحصيلي لصالح التطبيق البعدي.
Description
رسالة جامعية
Same Subject
Theses and Dissertations
0
الجابري, يحيى بن سالم بن سهيل.
جامعة نزوى.
2014