Document

أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالضعف القرائي لدى طالبات المدارس بمحافظة الداخلية.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed to identify the most parental treatment methods commonly used in raising up and controlling female students' behaviors. It also aimed to find out the nature of the correlation between parental treatment methods and reading weaknesses and to what extent can these methods help in predicting reading weaknesses. In addition, it aimed to find out the differences of the treatments methods used by both; mothers and fathers. Using a descriptive correlative method, the researcher applied a measure of parental treatment methods to a sample of 49 fathers and 49 mothers. Besides, a reading weakness test was also applied on a sample of 49 female students. Using different statistical analysis, the results showed that a careful approach was most common in the raising up and controlling children's behaviors and there is no statistical correlation between the parental treatment methods and the reading weaknesses. However, the results indicated that there is a reverse relationship between the careful parental method and the reading weakness so whenever the careful method increases, the reading weakness decreases. On the other hand , it showed that there is a positive relationship between the idler parental method and the reading weakness and whenever the negligence increases the reading weakness increases as well. The results also indicated that there a presence of significant statistical differences
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أكثر أساليب المعاملة الوالدية شيوعا في تربية وتوجيه الأبناء، كما هدفت إلى معرفة طبيعة العلاقة الارتباطية بين أساليب المعاملة الوالدية للطالبات والضعف القرائي لديهم، ومدى إسهام أساليب المعاملة الوالدية للطالبات في التنبؤ بالضعف القرائي، وكذلك هدفت إلى معرفة الفروق بين أساليب المعاملة الوالدية في تربية وتوجيه الأبناء باختلاف المركز الأسري ( أب/ أم).
طبقت الباحثة مقياس أساليب المعاملة الوالدية على عينة من ( 49 أب 49 أم )، واختبار الضعف القرائي على عينة من الطالبات ( 49 طالبة)، باستخدام المنهج الوصفي الارتباطي والمعاملات الإحصائية الارتباطية، أظهرت النتائج أن الأسلوب الحريص كان الأكثر شيوعا في تربية وتوجية الأبناء، وأنه لا يوجد ارتباط دال إحصائية بين أساليب المعاملة الوالدية والضعف القرائي، إلا أن النتائج تشير إلى ملمح علاقة عكسية بين الأسلوب الحريص والضعف القرائي، أي أنه كلما زاد الحرص قل الضعف القرائي، وكما تشير إلى وجود علاقة طردية ( غير دالة) بين الأسلوب المهمل والضعف القرائي، أي أنه كلما زاد الإهمال زاد الضعف القرائي، وكذلك أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أساليب المعاملة الوالدية تعزى لمتغير المركز الأسري ( أم أب ) في كلا الأسلوبين ( الأسلوب الحريص والأسلوب المهمل)، وتعزي الفروق لصالح الآباء في أسلوب الحرص، ولصالح الأمهات في أسلوب المهمل.
وقد أوصت الدراسة إلى ضرورة الاهتمام بعقد ورش لأولياء الأمور لمساعدتهم على انتقاء الأساليب التربوية الصحيحة التي يمكن استخدامها في تعاملهم مع الأبناء ولرفع المستوى التحصيلي والقرائي لديهم.
Same Subject
Journal articles
0
اتزكنرمت, أحمد.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2007
Journal articles
0
مرتاض, عبد الملك.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والاعلان.
1996
Journal articles
0
مسالتي, محمد عبد البشير.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
0
‫الحوسنية،, عفراء بنت علي بن سيف.‬
جامعة السلطان قابوس
2011