Document

التنبؤ بالتحصيل الدراسي في ضوء الذكاء الفظي والدافعية للقراءة لدى طلبة الصف التاسع الأساسي بمحافظة مسقط

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify which variables can predict ninth grade students academic achievement: reading motivation or verbal intelligence, while controlling for variables related to gender, parents' marital status and the parents' educational level. The sample consisted of (640) students from ninth-grade basic schools in Muscat Governorate, and enrolled in the academic year 2011/2012. Three tools were used to answer the questions of the study as follow: verbal intelligence test, questionnaire of motivation to read and students' academic achievement at the end of the first semester. Multiple regression analyses were used with both ways: the simple (Enter) and gradual (Stepwise). The results showed the presence of three variables, that can predict scholastic primary achievement, which were intelligence verbal, females, and educational level of the father. These variables combined interpreted 36.7% of variation in the scholastic achievement of ninth-grade students in Muscat Governorate. According to the findings, the researcher recommended that teachers use verbal intelligence test; to enrich students with high levels of achievement, and prepare special programs for students with low levels of verbal intelligence.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف على أكثر المتغيرات إسهاما في التنبؤ بتحصيل طلبة الصف التاسع الأساسي: الدافعية للقراءة أم الذكاء اللفظي، مع ضبط المتغيرات المتصلة بالنوع والحالة الاجتماعية للوالدين والمستوى التعليمي للوالدين.
وقد تكونت العينة من (140) طالبا وطالبة من طلبة الصف التاسع الأساسي بمحافظة مسقط، والمسجلين بالعام الدراسي ۲۰۱۲ / ۲۰۱۱ ، وقد تم استخدام اختبار الذكاء اللفظي واستبانة الدافعية القراءة للإجابة عن أسئلة الدراسة، كما تم الاستعانة بدرجات الطلبة في نهاية الفصل الدراسي الأول لتحديد تحصيلهم الدراسي.
وبإجراء تحليل الانحدار المتعدد(Multiple Regression Analysis)، بالطريقتين: البسيط (Enter) والمتدرج (Stepwise)، أظهرت النتائج وجود ثلاثة متغيرات يمكنها التنبؤ بالتحصيل الدراسي، وهي الذكاء اللفظي والإناث والمستوى التعليمي الابتدائي للأب، حيث فسرت هذه المتغيرات مجتمعة ۳۹٫۷% من التباين في تحصيل طلبة الصف التاسع بمحافظة مسقط.
وفقا للنتائج أوصت الباحثة بحث المعلمين على استخدام اختبار الذكاء اللفظي؛ للتعرف على الطلبة نوي المستويات المرتفعة لإثرائها، أو المنخفضة لتوجيههم لبرامج خاصة لتنمية ذكائهم اللفظي.
Same Subject
Journal articles
0
اتزكنرمت, أحمد.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2007
Journal articles
0
مرتاض, عبد الملك.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والاعلان.
1996
Journal articles
0
مسالتي, محمد عبد البشير.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015