Document

واقع ممارسة مهارات الإشراف التربوي من وجهة نظر معلمي محافظة الظاهرة وعلاقته بمستوى أدائهم.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to find out the reality that the educational supervisor can practice the educational supervising skills from the viewpoint of Al-Dhahira region teachers and the level of their performances , identifying if there is significant statistical differences in level of (a>0.05) and the response of this study individual sample related to gender based on social , experience and professional variables , and to achieve those goals the descriptive approach was used , beside using questionnaire for gathering necessary facts and information where it was applied on a sample of (247) teachers from Al-Dhahira region. The study came with the following results: - The reality of educational supervisor practicing the skills of educational supervising the viewpoint of Al-Dhahira region was among practicing degree where the arithmetic mean was (3,62) and the standard deviation was (0.99) - The level of Al-Dhahira region teacher's performance was very good where the arithmetic mean was (4,16) and the standard deviation was (0.446) - There is positive correlation relation and statistical significance in the level of significance (a>0.05) and the reality of practicing educational supervising from the viewpoint of Al-Dhahira region teachers and the level of teacher's performance. -There is statistical differences in the level (a>0.05) related to reality of practicing educational supervising from the viewpoint of Al-Dhahira region teachers and the level of teachers in all fields of study tools according the social variables and toward female, where there is no statistical differences according to experience and professional variables in the all field of study tools. According to these results came out of this study, the researcher placed a number of recommendations and suggestions.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الى معرفة واقع ممارسة المشرفين التربويين لمهارات الاشراف التربوي من وجهة نظر معلمي محافظة الظاهرة وعلاقته بمستوى أدائهم، والتعرف على مدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة <0.05)α) في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغيرات النوع الاجتماعي والخبرة والتخصص، ولتحقيق هذه الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي، كما تم استخدام الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات الآزمة، حيث تم تطبيقها على عينة مكونة من (247) معلما ومعلمة من محافظة الظاهرة، وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج وهي:
- إن واقع ممارسة المشرفين التربويين لمهارات الاشراف التربوي من وجهة نظر معلمي محافظة الظاهرة كان ضمن درجة الممارسة الكبيرة حيث بلغ المتوسط الحسابي العام (3,62) وبانحراف معياري (0,99).
- إن مستوى أداء معلمي محافظة الظاهرة كان ضمن مستوى جيد جدًا حيث بلغ المتوسط الحسابي العام (4,16) وبانحراف معياري(0,446).
- توجد علاقة ارتباطية موجبة ودالة احصائيا عند مستوى دلالة <0.05)α) بين واقع ممارسة مهارات الاشراف التربوي من وجهة نظر معلمي محافظة الظاهرة ومستوى أداء المعلمين.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة <0.05)α) لواقع ممارسة مهارات الاشراف التربوي من وجهة نظر معلمي محافظة الظاهرة في جميع مجالات أداة الدراسة تبعا لمتغير النوع الاجتماعي ولصالح الاناث، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة <0.05)α) تبعا لمتغيري الخبرة والتخصص في جميع مجالات أداة الدراسة.
وبناء على هذه النتائج التي خرجت بها هذه الدراسة وضع الباحث عددا من التوصيات والمقترحات.
الكلمات المفتاحية: واقع، ممارسة، الإشراف التربوي، مهارات، مستوى الأداء.
Same Subject
Theses and Dissertations
1
السعدية, رابعة بنت خميس بن سالم بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
2
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017