Document

‫تقويم برنامج إعداد معلمي التربية الاسلامية بالكليات المتوسطة بسلطنة عمان.

Gregorian
1995
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to evaluate the teacher training program at the Intermediate Teacher Training Colleges (ITTCs) in the Sultanate of Oman based on the opinions of the students, the graduates and faculty members of these institutions. The population of the study included three strata : the second year Islamic Education male and female students in the nine ITTCs, the graduates and the faculty members of these unstitutions. The sample of the study was made up of all the population of the first stratum, (323) students, (146) graduates accounting for (11%) of all the graduates, and (110) teachers accounting for (37%) of the faculty members in the ITTCs. The instrument used in this study was a questionnaire which was divided into four categories : the educational component, the field of concentration : the cultural compohent, and the general aspects of the program . Each of the first three categories was further divided into five sub-categories : objectives, content, teaching methods and activities, evaluation techniques , and the extent of gain from the courses. The educational category included a sixth sub-category : the student teaching program . The general aspect category was not further divided into sub-categories and included (12) items. The total number of items in the questionnaire was (245). The validity of the questionnaire was established by a panel of judges . Its reliability was determined by calculating Cronbach alpha which yielded the following coefficients : (0.93) for the educational component, (0.96) for the field of concentration, (0.94) for the cultural component, and (0.62) for the general aspect. The questionnaire was administered in the 1993-1994 academic year . The statistical technique which the researcher used for the analysis of the data was the t-test . The following were the most important results of the study : 1- The means of the four categories of the program given by the students were as follows : (73.2) for the educational component, (73.6) for the field of concentration, (65.5) for the cultural component, and (63.5) for the general aspect . 2- The means of the four categories of the program given by the graduates were as follows: (77.0) for the educational component, (73.4) for the field of concentration, (71.2) for the cultural component, and (72.3) for the general aspect . 3- The means of the four categories of the program given by the faculty members were as follows : (78.6) for the educational component, (82.1) for the field of concentration, (76.5) for the cultural component, and (61.3) for the general aspect. 4- There were statistically significant gender differences in the students' ratings of the appropriateness of the general aspect of the program. The male students gave higher rating than the females. There were no such differences in the ratings of the appropriatenes of the other three categories : Also, there were no statistically significant gender differences in the graduates' ratings of the appropriateness of the four categories .
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقديم برنامج إعداد معلمي التربية الإسلامية بالكليات المتوسطة بسلطنة عمان من وجهة نظر الطلاب والطالبات ، والخريجين والخريجات ، وأعضاء هيئة التدريس بهذه الكليات ، وقد تكون مجتمع الدراسة من ثلاث فئات: الفئة الأولى هم طلاب السنة الثانية وطالباتها في شعبة التربية الإسلامية الذين يدرسون في تسع كليات متوسطة : أربع منها للطالبات تقع في : مسقط ، وعبري ، والرستاق ، وصلالة ، وخمس للطلاب تقع في : مسقط ، ونزي ، وصور ، وصحار ، وصلالة . والفئة الثانية من مجتمع الدراسة هم الخريجين والخريجات في هذه الكليات المتخصصون في تدريس التربية الإسلامية . أما الفئة الثالثة فهم أعضاء هيئة التدريس في هذه الكليات . وتكونت عينة الدراسة من طلاب السنة الثانية وطالباتها جميعأ ، وعددهم (۳۲۳) طالبا وطالبة ، بالإضافة إلى (146) خريجا وخريجة أي ما نسبته (۱۱٪) من المجموع الكلي للخريجين . كما شملت عينة الدراسة أعضاء هيئة التدريس بالكليات المتوسطة الذين يقومون بتدريس العلوم الإسلامية والمواد التربوية ، ومواد الثقافة العامة البالغ عددهم (۱۱۰) عضوا ، وهم يشكلون نسبة (۳۷٪) من المجموع الكلي لأعضاء هيئة التدريس بالكليات .
استخدمت الدراسة استبانة لجمع البيانات اللازمة، وتكونت الاستبانة من أربعة جوانب رئيسة هي : الجانب التربوي ، والجانب التخصصي ، والجانب الثقافي ، والجانب العام . وقد قسم كل من الجوانب الثلاثة الأولى إلى خمسة مجالات فرعية هي : الأهداف ، والمحتوى ، وطرق التدريس والأنشطة التعليمية - التعلمية ، وأساليب التقويم ، ودرجة الفائدة من المقررات . وضم الجانب التربوي مجالا سادسا هو برنامج التربية العملية . أما الجانب العام فتكون من اثنتي عشرة فقرة ، ولم يقسم إلى مجالات فرعية ، وقد بلغ مجموع عدد فقرات الاستبانة (۲۶۰) فقرة .
تم التأكد من صدق الاستبانة بعرضها على اثنين وعشرين محكمة ، أما ثباتها فتم التأكد منه عن طريق حساب معامل الاتساق الداخلي ، وقد بلغت قيمة ألفا كرونباخ للجانب التربوي (۹۳) . وللجانب التخصصي (۹۹) واللجانب الثقافي (94) واللجانب العام (۱۲).
وزعت الاستبانة على عينة الدراسة في نهاية العام الدراسي ۱۹۹4 / ۹3 م ، وتم تحليل النتائج إحصائية باستخدام المتوسطات والانحرافات المعيارية ، إضافة إلى اختبار "ت".
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة :
١- كانت متوسطات تقديرات الطلاب والطالبات على النحو التالي : الجانب التربوي (۷۲٫۲) ، والجانب التخصصي ( ۷۳ , ۹ ) ، والجانب الثقافي (65 , 5 ) ، والجانب العام (۰ ,۹۳) .
٢- كانت متوسطات تقديرات الخريجين والخريجات على النحو التالي : الجانب التربوي (۷۷ , ۰ )، والجانب التخصصي (۷۳٫4) ، والجانب الثقافي (۷۱٫۲) ، والجانب العام (۷۲٫۳)
٣- كانت متوسطات تقديرات أعضاء هيئة التدريس على النحو التالي : الجانب التربوي ( ۷۸ , ۹ )، والجانب التخصصي (۸۲٫۱) ، والجانب الثقافي (۷۹ , ۰ ) ، والجانب العام (۱۱٫۳) .
4- ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية تعود لعامل الجنس بين الطلاب والطالبات فيما يتعلق بمدى ملاءمة الجانب العام لبرنامج الإعداد ؛ فقد أعطى الطلاب تقديرات أعلى من تقديرات الطالبات . ولم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية فيما يتعلق بمدى ملاءمة بقية الجوانب المكونة البرنامج الإعداد . كما لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية بين الخريجين والخريجات فيما يتعلق بمدى ملاءمة أي من الجوانب المكونة لبرنامج الإعداد.
Same Subject
Theses and Dissertations
1
‫العلوي،, فهد بن محمد بن علي
جامعة السلطان قابوس
2012