Document

‫تحليل محتوى كتب العلوم للصفوف (5-8) من التعليم الاساسي في سلطنة عمان في ضوء المعايير الأمريكية للتربية العلمية.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to investigate the extent inclusion of the American National Science Education Content Standards in the Omani science textbooks for grades (5-8). The Sample of the study consisted of all science textbooks for grades (5-8) in basic education in Oman. For the purpose of the study, a content analysis tool was developed. The validity of the tool was conducted by asking a panel of experts to give their comments, and the reliability was calculated using Holsti's Coefficient of categorical reliability giving value of 0.97 between three analysts for a sample of one unit, which was selected randomly from the textbooks analyzed. The data was analyzed statistically and the result, show the following: The Four science textbooks for grades (5-8) included the Physical Science Standard in percentage of (45%), Biological Science Standard in percentage of (30%), and Earth and Space Science Standard in percentage of (13%). The four science textbooks included the Standards of Unifying Concepts and Processes in percentage of (93%), History and Nature of Science Standard in percentage of (27%), and Science in Social and Personal Perspectives Standard in percentage of (13%). Finally, the study Proposed some recommendations such as giving more attention to the American National Science Education Content Standards when developing science curriculum. The study recommended further studies in the same area for other classes.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى تضمن محتوى كتب العلوم للصفوف من الخامس وحتى الثامن الأساسي في سلطنة عمان على المعايير الأمريكية لمحتوى كتب العلوم، تمثلت عينة الدراسة من كتب العلوم للصفوف من الخامس وحتى الثامن الأساسي.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد نموذج التحليل المحتوى في ضوء المعايير الأمريكية التربية العلمية بعد أن تم ترجمته وعرضه على عدد من المحكمين من ذوي الاختصاص للتأكد من صدقه، كما تم حساب معامل الثبات لتحليل وحدة واحدة من الكتب المختارة تم اختيارها بطريقة عشوائية لمحللين اثنين والباحث، حيث بلغ معامل ثبات التحليل باستخدام معادلة "هولستي" بين المحللين الثلاثة (۰٫۹۷)، ولقد تم تحليل البيانات إحصائية، وأظهرت النتائج ما يلي: : تضمن محتوى كتب العلوم للصفوف من الخامس وحتى الثامن الأساسي على معيار العلوم الفيزيائية بنسبة (40%)، ومعيار العلوم البيولوجية بنسبة (۳۰%)، ومعيار علم الأرض والفضاء بنسبة (13%). . تضمن محتوى كتب العلوم الأربعة على معيار الدمج بين المفاهيم والعمليات بنسبة (۹۳%) ومعيار تاريخ العلم وطبيعته (۸۱%) ومعيار العلم من المنظور الفردي والاجتماعي بنسبة(%۲۷) . تفاوت توزيع مجالات المعايير الستة في محتوى كتب العلوم للصفوف (۵-۸). وأوصت الدراسة في ضوء تلك النتائج ضرورة مراعاة المعايير الأمريكية للتربية العلمية المتعلقة بالمحتوى عند تطوير مناهج العلوم في التعليم الأساسي وتوزيع مجالات المعايير توزيعة شاملا ومتوازنة في موضوعات كتب العلوم، كما اقترحت إجراء عددا من الدراسات المماثلة لكتب العلوم في الصفوف الأخرى.
Same Subject
Theses and Dissertations
0
الذهلية, سمية بنت ناصر بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
0
السيفي, سعيد بن عبدالله بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2002