Document

تحليل أنماط التفاعل اللفظي الصفي لمعلمي الدراسات الاجتماعية في مدارس التعليم الأساسي.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at analysing different types of verbal interaction of social studies teachers in Basic school and compare it with study Flanders, System To achieve the aims of this research, Flanders' system has been chosen to measure and analyse verbal interaction between the teacher and his pupils in the classroom. This has been done after making sure of its validity by applying the system into tow classroom situations helped by a colleague who took part in the experiment. It reached the level of 78% on the scale of (Holsty). Also a card has been designed to facilitate recording the verbal behavior between the teacher and his pupils during the lesson. The card of the research has been applied on a group/ sample of 20 teachers (10 history teachers and 10 geography teachers), in the basic schools (Grades 5-10) in the regional direction of education of Batinah South. The following results have been recorded: 1- No differences have been noticed the rates of the teachers talk and the rates reached by Flanders. i.e the teaching process is still teacher centered ( dominated by teacher). 2- A remarkable decease of the pupils' initiative to talk and to participate. 3- There is no difference in the verbal interaction related to specialization (history/geography). 4- The direct method overblown the indirect one in the teachers' situation. As a result the researcher recommended to give priority with training future teachers to be aware of the nature of the classroom verbal interaction how to apply, and give more important to the teacher professtmat development through peerabserration and participation in educational workshops.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحليل أنماط التفاعل اللفظي لمعلمي الدراسات الاجتماعية في مدارس التعليم الأساسي. وللإجابة على أسئلة الدراسة، والتي تتمثل في الآتي:
١- ما طبيعة التفاعل اللفظي الصفي لدى معلمي الدراسات الاجتماعية في مدارس التعليم الأساسي (۰-۱۰) مقارنة بالنسب القياسية لفلاندرز؟
٢- هل تختلف طبيعة التفاعل اللفظي الصفي باختلاف تخصص المعلم ( تاریخ - جغرافيا) ؟
٣- ما أسلوب التفاعل اللفظي ( مباشر غير مباشر ) السائد لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بمدارس التعليم الأساسي (۰-۱۰) وفقا لمعايير فلاندرز ؟ تم اختيار نظام فلاندرز لقياس وتحليل التفاعل اللفظي الحاصل بين المعلم وطلابه داخل حجرة الدراسة، بعد أن تم التأكد من صدقها من خلال تطبيق الأداة في موقفين صفيين بمساعدة زميل مشارك، حيث بلغ معامل الاتفاق معامل هولستي ۷۸%). وقد تم تطبيق أداة الدراسة على عينة مكونة من عشرين معلمة (۱۰ تخصص تاریخ، ۱۰ تخصص جغرافيا) في مدارس التعليم الأساسي (ه -۱۰) بمديرية التربية والتعليم لمنطقة الباطنة جنوب، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: ١- عدم وجود فروق في نسبة كلام المعلم، والنسب القياسية لفلاندرز، وهذا يعني أن المعلم ما زال هو المسيطر على الموقف التعليمي ۲- عدم وجود فروق في أنماط التفاعل اللفظي تعزى إلى متغير التخصص ( تاریخ جغرافيا ). ٣- سيادة الأسلوب المباشر على الأسلوب غير المباشر في الموقف التعليمي. وقد أوصى الباحث في ضوء نتائج الدراسة بضرورة التركيز على المعلم أثناء الإعداد على فهم طبيعة التفاعل اللفظي الصفي، وتطبيقه عملیا، وزيادة الاهتمام ببرامج الإنماء المهني للمعلمين من خلال تبادل الزيارات و المشاركة في البرامج والمشاغل التربوية.
Same Subject
Theses and Dissertations
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018