Document

‫متطلبات تطبيق إدارة المعرفة في جامعة السلطان قابوس : "دراسة ميدانية"

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to exploring the theoretical and ideological bases of knowledge management and the degree of maintaining these bases for implementing knowledge management in Sultan Qaboos University (SQU) from faculty members' point of view. The study focused on knowledge management in the area of scientific research. In order to achieve the aims of the study, a questionnaire of six categories was constructed. The categories included faculty members, processes of knowledge management, technology, college leadership, organizational culture, and incentives and rewards The sample of the study consisted of 134 faculty members from all colleges of SQU. Data were analyzed using means, standard deviations , ranks, t-test for investigating the significance of the difference attributable to gender, type of college (scientific – humanities), and analyses of variance for investigating the significance the difference attributable to years of experience. The results of the study revealed that the degree of maintaining the requirements of implementing knowledge management in SQU was of an average level for all categories except the category of the faculty members were of a high level. Regarding the variables of the study, the results showed that there were no significant differences between the means of subjects' responses attributable to gender and years of experience. However, the results showed significant differences between the means of subjects' responses regarding the type of colleges which were in favor of the scientific colleges in the category of the "faculty members" and in favor of the humanistic colleges in the category of "technology". In light of these results, the study recommended list of requirements suggested for implementing knowledge management in Sultan Qaboos University.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الأسس النظرية والفكرية لإدارة المعرفة، كما هدفت إلى معرفة درجة توافر عدد من متطلبات تطبيق إدارة المعرفة في جامعة السلطان قابوس من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بكليات الجامعة، وقد تم التركيز في هذه الدراسة على إدارة المعرفة في مجال البحث العلمي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبانة مكونة من ستة محاور: أعضاء هيئة التدريس، عمليات إدارة المعرفة، التكنولوجيا، قيادة الكلية، الثقافة التنظيمية، الحوافز والمكافآت. شملت عينة الدراسة (۱۳۶) عضو هيئة تدريس من كليات الجامعة، وتم معالجة البيانات باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والأهمية النسبية لمحاور الدراسة، واختبار ت للتحقق من دلالة الفروق التي تعزى إلى متغير النوع ونوع الكلية (علمية انسانية)، واختبار تحليل التباين الآحادي للتحقق من دلالة الفروق التي تعزى إلى متغیر سنوات الخبرة .
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن درجة توافر متطلبات تطبيق إدارة المعرفة في جامعة السلطان قابوس كانت متوسطة في كل محاور الدراسة عدا محور أعضاء هيئة التدريس الذي حصل على درجة توافر كبيرة، أما فيما يتعلق بمتغيرات الدراسة فقد توصلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة = 05. بين متوسطات تقديرات أفراد العينة على محاور الدراسة تعزى إلى متغير النوع و سنوات الخبرة، بينما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة = ۰٫۰۵ بين متوسطات تقديرات أفراد العينة تعزى إلى متغير نوع الكلية لصالح الكليات العلمية على محور أعضاء هيئة التدريس، ولصالح كليات العلوم الإنسانية على محور التكنولوجيا. وبناء على نتائج الدراسة توصلت الدراسة إلى قائمة متطلبات مقترحة لتطبيق إدارة المعرفة في جامعة السلطان قابوس.
Same Subject
Theses and Dissertations
0
المشيفرية, موزة بنت محمد بن سالم.
جامعة نزوى.
2011
Theses and Dissertations
0
البراشدية, خالصة بنت عبدالله بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2012