Document

مستوى الوعي بحقوق الإنسان لدى معلّمي الدّراسات الاجتماعيّة بمدارس الحلقة الثّانية من التعليم الأساسيّ في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at investigating the Omani social studies teachers' level of human rights awareness in cycle two schools. The study sample consisted of (248) social studies teachers from three areas namely: Muscat, AL-Batinah North and AL Sharqiya South region. A measure of awareness was utilized for the purpose of the study. The measure consisted of (76) items distributed into three components: a knowledge component, an affective component, and behavior component. The measure was validated by submitting it to a group of jury members and reliability was established by administrating it to (35) social studies teachers who were no included in the sample using Alpha Cronbach whose value was (0.799). The level of human rights awareness of these teachers was found high. It also showed that they mainly depend on media to gain information about human rights. There were statistically significant differences in the level of awareness of human rights in the part of behavior section attributed to the teachers' major There were not statistically significant differences in the level of awareness that could be attributed to teachers' gender. The results shows that the study recommended to develop social studies teachers' knowledge in topics related to human rights and its domains, world concern of human rights, the methods of highlighting the importance of human rights by workshops and providing them with related publications, and encouraging teacher to read about human rights. It also recommended the need to develop the knowledge structure related to human rights in the content of social studies teacher preparing program,
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف على مستوى الوعي بحقوق الإنسان لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان، وقد تكونت عينة الدراسة من (۲۸) معلم ومعلمه من ثلاث محافظات تعليمية، شمال الباطنة، مسقط وجنوب الشرقية. وقد تم استخدام مقياس وعي لجمع البيانات مكون من (۷۹) فقرة موزعة على ثلاث مكونات: المكون المعرفي والمكون الوجداني والمكون المهاري، وبعد التأكد من صدقها وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة.
وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان بحقوق الإنسان كان مرتفعة، وأن الإعلام هو المصدر الأول لمعلوماتهم عن حقوق الإنسان. وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين في مستوى الوعي بحقوق الإنسان تعزى للتخصص في المكون السلوكي فقط لصالح التاريخ، كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الوعي بحقوق الإنسان تعزي لمتغير النوع.
وأوصت الدراسة بضرورة العمل على تطوير مستوى معلومات معلمي الدراسات الاجتماعية في موضوعات حقوق الإنسان، والاهتمام العالمي بها، من خلال الورش والمشاغل، وتوفير النشرات ذات العلاقة، وتشجيع المعلمين على الاطلاع على ما هو جديد والعمل على تضمين برامج إعداد معلمي الدراسات الاجتماعية المعلومات الكافية لمخرجاتها حول حقوق الإنسان.
Same Subject
Journal articles
0
بناني, عز العرب لحكيم.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020
Journal articles
0
الرواحي, علي.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2017-10
Journal articles
0
الجهاني, عبد الناصر السيد محمد.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-07
Journal articles
0
الخادمي, نور الدين.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2008
Journal articles
0
السالمي, عبد الرحمن.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2008
Theses and Dissertations
3
الزدجالية, حنين بنت عبد الله بن محمد.
جامعة القاهرة.
2018-11