Document

‫مصادر الدعم الاجتماعي و إسهامها في التخفيف من ضغوط العمل لدى معلمي التعليم الأساسي في منطقة الباطنة جنوب‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2006
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this research was to investigate the level of the job stress by Omani teachers basic school in south Al batina region, and to identify experienced sources of the social support they received, In addition, the aim of the research was to explore the contributory role of social support sources, sex and experience years in job stress. The research sample comprised of '(320) teachers, (171) male and (149) female. Two instruments were developed for the purpose of the present research. The first one was the social support scale, which consisted of (36) items related to four social support sources (family, friends, supervisor, co-worker). The reliability was achieved by the use Alpha Chronbach. The obtained Alpha Chronbach was (0.870). The second instrument was the job stress scale, which consisted of (38) items divided among 2 dimensions (Factors related to teaching, Systemic factors). The reliability was achieved by the use Alpha Chronbach. The obtained Alpha Chronbach was (0.897). Using T. tests and Multiple Regression Analysis the results showed that the subjects in the sample suffer from moderate stresses. Also the results showed that the teachers receive high levels of social support, with the support from the friend was the highest followed by the support from family and educational supervisors. While the support from co-worker was the lowest. Using Multiple Regression Analysis the result show that sex, social support from family & social support from supervisor only factors contributed 10.3% of the variance suggesting other contributory factors. It showed that the relation between (social support from family & social support from supervisor) and job stresses was negative. It also found that there were no statistically significant differences on the job stresses in regard to sex. Results have been interpreted in light of the literature reviewed and previous studies.
Arabic abstract
هدفت الدراسة معرفة مستوى ضغوط العمل لدى المعلمين العمانيين في التعليم الأساسي في منطقة الباطنة جنوب، ومعرفة ترتيب مصادر الدعم الاجتماعي لديهم، و درجة إسهام مصادر الدعم الاجتماعي، والجنس، والخبرة التعليمية في ضغوط العمل. فقد طبقت الدراسة على عينة عشوائية طبقية حجمها (320) معلم ومعلمة، منهم (171) معلمة، و(149) معلمة. ولأجل ذلك تم تطوير مقياسين هما: الأول: مقياس الدعم الاجتماعي للمعلمين ويتكون من (36) فقرة، مقسمة على أربعة أبعاد وهي: الأسرة، الأصدقاء، المشرف التربوي، زملاء العمل، حيث بلغ معامل الثبات بطريقة ألفا كرونباخ (0٫870)، الثاني: مقياس ضغوط العمل لدى المعلمين، ويتكون من (38) فقرة مقسمة على بعدين هما: ضغوط العمل المرتبطة بمهنة التدريس، وضغوط العمل المرتبطة بالمناخ التربوي التنظيمي، حيث بلغ معامل الثبات بطريقة ألفا كرونباخ (0،897). وقد تم التوصل من حساب المتوسط الحسابي والانحراف المعياري، أن المعلمين في عينة الدراسة يعانون من مستوى متوسط من ضغوط العمل، و باستعمال اختبار "ت" لعينة واحدة، وجد أنه يتوافر لديهم مصادر مرتفعة من الدعم الاجتماعي، وأن أكثر مصادر الدعم توافره هو الدعم من الأصدقاء، ثم الدعم من الأسرة بعدها الدعم من المشرف التربوي، وأقلها الدعم من الزملاء. وقد وجد عن طريق تحليل الإنحدار المتعدد أن الخبرة التعليمية ودعم الأصدقاء، ودعم زملاء العمل جميعها لا تسهم في الضغوط، بينما الجنس، والدعم الاجتماعي من الأسرة، والدعم الاجتماعي من المشرف التربوي تسهم بنسبة.. (10،3 %). وتشير النتائج أيضا إلى أن العلاقة بين الدعم الاجتماعي من الأسرة، والدعم الاجتماعي من المشرف التربوي، علاقة سالبة. كما تبين أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الجنسين في ضغوط العمل. وقد تم تفسير هذه النتائج في ضوء الأدبيات المطروحة في الدراسة والدراسات السابقة.
Same Subject