Document

مدى ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات التعليم المتمايز في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان.

Other titles
The Extent to which Arabic teachers practice differentiated instruction skills in the Second cycle basic education in the Sultanate of Oman
Publisher
مجلة إيجهار للعلوم الإنسانية والتربوية.
Publication date (free text)
Articles
Gregorian
2021-06
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to know the extent to which Arabic language teachers practice differentiated teaching skills in the second cycle of basic education in the Sultanate of Oman, and to reveal whether there are statistically significant differences at the significance level (ɑ≤0.05) due to the variables of the human gender and the educational governorates in the extent of practicing Differentiated teaching skills. The study adopted the descriptive approach, and its community consisted of all the first teachers and the first teachers of the Arabic language in the General Directorates of Education in the governorates: North and South Al-Batinah, Muscat, Al-Dakhiliyah and Dhofar, which numbered 175 teachers first and a first teacher, while the study sample was chosen by a simple random method at a rate of 75% It has reached 132 first and first female teachers, and to achieve the aims of the study, a differentiated education skills questionnaire was designed and applied, consisting of three axes: the planning axis for differentiated education, the implementation axis for differentiated education, and the evaluation axis for differentiated education. Among the findings of the study: The extent to which Arabic language teachers practiced differentiated teaching skills in the second cycle of basic education in the Sultanate of Oman was of a medium degree, with an arithmetic mean of 3.16, while the study revealed statistically significant differences attributed to the gender variable in favor of the female teachers. The extent of application of differentiated education skills in the second cycle of basic education in the Sultanate of Oman in the axis of implementation of differentiated education, and in contrast there were no statistically significant differences attributed to the educational governorate variable in the extent of application of differentiated education skills in the second cycle of basic education in the Sultanate of Oman. Among the most prominent recommendations that came out of the study: Promoting Arabic language teachers in the second cycle of basic education who practice differentiated education. To increase the demand for it in teaching practices to high levels. And increasing interest in training programs for Arabic language teachers in the second cycle of basic education to raise the scope of differentiated education practice to high levels.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مدى ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات التعليم المتمايز في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان، والكشف عما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ɑ≤0.05)) تعزى إلى متغيري النوع البشري والمحافظات التعليمية في مدى ممارسة مهارات التعليم المتمايز. وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفيَّ، وتكوّن مجتمعها من جميع المعلمين الأوائل والمعلمات الأول للغة العربية في المديريات العامة للتربية والتعليم بمحافظات: شمال الباطنة وجنوبها ومسقط والداخلية وظفار، البالغ عددهم 175 معلما أولا ومعلمة أولى، أما عينة الدراسة فقد تم تخيّرها بالطريقة العشوائية البسيطة بنسبة 75% وقد بلغت 132 معلما أولا ومعلمة أولى، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم وتطبيق استبانة مهارات التعليم المتمايز المتكونة من ثلاثة محاور: محور التخطيط للتعليم المتمايز، ومحور التنفيذ للتعليم المتمايز، ومحور التقويم للتعليم المتمايز. ومن النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أن مدى ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات التعليم المتمايز في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان كانت بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي مقداره 3.16، في حين كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي لصالح المعلمات في مدى تطبيق مهارات التعليم المتمايز في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان في محور التنفيذ للتعليم المتمايز فقط، وفي المقابل لم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المحافظة التعليمية في مدى تطبيق مهارات التعليم المتمايز في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان. ومن أبرز التوصيات التي خرجت بها الدراسة: تعزيز معلمي اللغة العربية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي الذين يمارسون التعليم المتمايز؛ لزيادة الإقبال عليه في الممارسات التدريسية إلى مستويات عالية. وزيادة الاهتمام ببرامج تدريب معلمي اللغة العربية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي للارتقاء بمدى ممارسة التعليم المتمايز إلى مستويات عالية.
Sponsorship
جامعة صحار
Series
العلوم التربوية;05
Member of
ISSN
2757-5403
Author's Work
Journal articles
1
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار الدولية للعلوم الإنسانية والبحوث التربوية.
2022-08
Journal articles
0
العجمي, محمد بن صالح.
المجلة الإلكترونية الشاملة متعددة المعارف لنشر الأبحاث العلمية والتربوية.
2020-04
Journal articles
0
العجمي, محمد بن صالح.
المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية.
2019-09