Document

Influence of Teacher Leadership and Professional Competency on the Academic Achievement of College Students in English Language in the Sultanate of Oman

Publisher
journal of World Englishers and Educational Practices
Gregorian
2021-09
Language
English
English abstract
This study investigated the relationship between teacher leadership and professional competency on student academic accomplishment in vocational colleges in Oman. A questionnaire was instructed and conducted from post foundation students across the seventh vocational colleges in the Sultanate of Oman to collect data. A quantitative research approach was adopted to analyze the data. Built on Kane's comprehensive framework of teacher leadership (2009); Fenollar, Roman and Cuestas' integrative model of the antecedents of academic performance (2007), the present study formulated a new framework to fit into the Omani context education. SPSS was used to analyze data. The study showed that all the main hypotheses of the study are accepted. The study concluded that there is a positive relationship between teacher leadership, professional competency and student academic performance in the English language. Such a positive relationship lies in that students are highly affected by their teachers' leadership skills and professional competencies. Future research is needed to investigate the relationship between teacher gender, age, experience, and qualification as independent variables and student academic performance at vocational colleges in the Sultanate of Oman.
Arabic abstract
بـحثت هذه الدراسة في علاقة القيادة التربوية والكفاءة المهنية في الإنجاز الأكاديمي للطلاب في الكليات المهنية في سلطنة عُمان. تم توجيه وإجراء استبانة اِلكترونية للطلبة في الكليات المهنية في سلطنة عمان لجمع البيانات. واعتمد نهج بحثي كمي لتحليل البيانات. بناءً على إطار كين الشامل لقيادة المعلمين (2009) ؛ فقد صاغتْ هذه الدراسة إطاراً جديداً يتلاءم مع السياق العماني. تم استخدام SPSS لتحليل البيانات. أظهرت الدراسة أن جميع الفرضيات الرئيسية للدراسة مقبولة. وخلصت الدراسة إلى أن هناك علاقة إيجابية بين قيادة المعلمين والكفاءة المهنية والأداء الأكاديمي للطلاب في اللغة الإنجليزية. تكمن هذه العلاقة الإيجابية في أن الطلاب يتأثرون بشدة بمهارات مدرسيهم القيادية والكفاءات المهنية. وهناك حاجة إلى بحث مستقبلي للتحقيق في العلاقة بين جنس المعلم والعمر والخبرة والتأهيل كمتغيرات بحثية مستقلة.
Series
10.32996/jweep;9
ISSN
2707-7586