Document

فاعلية برنامج تدريبي قائم على قبعات التفكير الست في تنمية القدرة على الحل الإبداعي للمشكلات الحياتية لدى طالبات الصف العاشر بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
This current study aimed to investigate the effectiveness of a training program based on De Bono Technique of the six thinking hats in developing the ability of producing the creative solution for the life problems through an independent training (of school curriculum). Regarding the sample, a cross-section of grade 10 female students was chosen from Muscat Governorate, Sultanate of Oman, 2012/2013. The Quasi- Experimental method was adopted by choosing two experimental and control groups. There were (32) girls in the experimental group and (32) girls in the control group. A pre-post tests "creative solution for life problems" was applied on the two groups. The. researcher used two equivalent form tests, forms (A and B) in order to study the effect of the training program on the dependent variable. The test validity was examined through judges evaluation. The two forms equivalence was used for the test reliability through applying one of the test formulas (form A) first and then after a while (form B) was applied. All reliability coefficients were very high for they ranged between (93.0 - 95.0). The results showed that there are statistically significant differences (05.0) in the students mean score in the two groups, the experimental and the control group in the post test regarding the total ability. While in the sub-abilities (authenticity, flexibility and fluency) for the creative solution for life problems, differences turned in favor of the experimental group with a big effect size. The results also showed that there are statistically significant differences (< 0.05) in the mean score of the experimental students group between the pre and post tests in the total ability. While in the sub-abilities (authenticity, flexibility and fluency) for the creative solution for life problems, differences were found favoring the post test with a big effect size. Hence, the results pinpointed the effect of the training program based on the artistic of the six thinking hats in improving students' abilities for the creative solution to solve life problems.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج تدريبي قائم على فنية ديبونو قبعات التفكير الست في تنمية القدرة على إنتاج الحل الإبداعي للمشكلات الحياتية من خلال التدريب المستقل عن المقررات الدراسية، على عينة من طالبات الصف العاشر بمحافظة مسقط بسلطنة عمان في العام الدراسي ۲۰۱۳ / ۲۰۱۲ . وقد تم اعتماد المنهج شبه التجريبي، وبلغ عدد طالبات المجموعة التجريبية (۳۲) طالبة، بينما بلغ عدد طالبة المجموعة الضابطة (۳۲) طالبة، طبق على كليهما اختبارا قبليا وبعديا، تمثل في اختبار "الحل الإبداعي للمشكلات الحياتية" كأداة قياس أعدته الباحثة بصورتيه المتكافئتين الصورة (أ) والصورة (ب)؛ وذلك التحقق من أثر البرنامج التدريبي على المتغير التابع، وتم التحقق من صدق الاختبار باستخدام صدق المحكمين، أما الثبات فتم استخدام طريقة الصورتين المتكافئتين، وذلك عن طريق تطبيق إحدى صيغتي الاختبار الصورة أ)، وتطبيق الصيغة الأخرى الصورة ب) بعد فترة زمنية محددة، وجاءت معاملات الثبات مرتفعة، حيث تراوحت بين (۰٫۹۳ - ۰٫۹۵).
وأسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (<۰٫۰۰) في متوسطات درجات الطالبات في المجموعتين التجريبية، والضابطة في الاختبار البعدي بالنسبة للقدرة الكلية، وبالنسبة للقدرات الفرعية الأصالة والمرونة والطلاقة) للحل الإبداعي للمشكلات الحياتية، لصالح المجموعة التجريبية، وبحجم أثر كبير، كما أسفرت النتائج أيضا عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0٫052) في متوسطات درجات الطالبات المجموعة التجريبية بين الاختبارين القبلي، والبعدي في القدرة الكلية، وفي القدرات الفرعية الأصالة والمرونة والطلاقة) للحل الإبداعي المشكلات الحياتية لصالح الاختبار البعدي، وبحجم قدرة الطالبات على الحل الإبداعي للمشكلات الحياتية. أثر كبير أيضا، مما يؤكد أثر البرنامج التدريبي القائم على فنية قبعات التفكير الست في تحسين.