Document

‫فاعلية التدريس وفقاً لنظرية فيجوتسكي (Vygotsky) في إكتساب المفاهيم الرياضية لدى تلاميذ الصف الثاني من التعليم الأساسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study is aimed to explore the effectiveness of instruction according to Vygotsky's theory in the acquisition of Mathematical concept among grade two students in Basic education. In order to achieve this end, the following hypotheses are formulated: 1- There are no statistic significant differences at the level (as 0.05) between the average scores of controlled group students and that of their counterparts in the experimental group in acquiring addition concept. 2- There are no statistic significant differences at the level (as 0.05) between the average scores of controlled group students and that of their counterparts in the experimental group in acquiring subtraction concept. The sample was chosen purposefully from Al -Berik school students because the researcher is a teaching staff member in the school. The sample is consisted of (50 students) from grade two. The sample was chosen purposefully. The subjects were divided into two groups. The first group is the experimental group and it's consisted of 25 students and the second group is the controlled group which is also consisted of 25 students from the same school. In order to achieve the outcomes of this study, the researcher does a teachers' guide and a test according to Vygotsky's generative learning model. Then, after the test and the teacher guide were adjudicated for validity and reliability, the students were chosen before. Then, the students have already chosen after the implementation of the test. Then the researcher analyzes the result of the study using the arithmetic averages, standard deviations and t-test. She used them all in order to test the hypotheses. After analyzing the results, the researcher found that there was a difference between (as 0.05) and the arithmetic average. The result showed a difference between the marks of the experimental group that used Vygotsky's theory and the marks of the controlled group that used the old way in addition and subtraction concepts. According to the results, the researcher advised teachers to use Vygotsky theory through using new teaching techniques and encouraging students to work in groups and cooperate together to acquire new concepts in learning.
Arabic abstract
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف إلى " فاعلية التدريس وفقا لنظرية فيجوتسكي (Vygotsky) في اكتساب المفاهيم الرياضية لدى تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي"، ولتحقيق ذلك تم صياغة الفرضيات التالية:
١- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (as 0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والضابطة في اختبار مفهوم الجمع.
٢-لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (as 0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والضابطة في اختبار مفهوم الطرح.
ولقد تكونت عينة الدراسة من (50 تلميذا) من تلاميذ الصف الثاني الأساسي بمدرسة البريك للتعليم الأساسي (1-10)، وقد اختارت الباحثة هذه المدرسة بصورة قصدية، وتوزعت عينة الدراسة على شعبتين من شعب الصف الثاني تم اختيارهما عشوائيا، حيث مثلت إحداها المجموعة التجريبية والبالغ عددها (25 تلميذا)، في حين مثلت الأخرى والتي تكونت من (25 تلميذا من نفس المدرسة المجموعة الضابطة. ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإعداد دليل المعلم واختبار تحصيلي في محور العمليات على الأعداد حول مفهومي الجمع والطرح، وبعد التحقق من صدق الدليل وصدق وثبات الاختبار. تم اختبار التلاميذ قبليا، وبعد انتهاء عملية التطبيق تم اختبار التلاميذ بعديا.
قامت الباحثة بتحليل نتائج الدراسة، مستخدمة المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية واختبار (ت) كمعالجات إحصائية خلال الدراسة وذلك لاختبار صحة الفرضيات، وبعد معالجة البيانات إحصائيا توصلت الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة بين المتوسط الحسابي لدرجات تلاميذ المجموعة التجريبية الذين درسوا وفقا لنظرية فيجوتسكي (Mygotsky)، والمتوسط الحسابي لدرجات تلاميذ المجموعة الضابطة الذين درسوا بالطريقة السائدة في اكتساب مفهومي الجمع والطرح، وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بضرورة توجيه المعلمين بتفعيل النظرية البنائية الاجتماعية (نظرية فيجوتسكي (Vygotsky) من خلال استخدام طرق تدريس تقوم على هذه النظرية، وكذلك الاهتمام بتدريب التلاميذ على استخدام التفاعل الاجتماعي الفعال فيما بينهم وربط المفاهيم اليومية بالمفاهيم العلمية في سياق بنائي الاكتساب المفاهيم الجديدة بصورة أفضل.
Same Subject
Theses and Dissertations
0
‫القاسمية, حنيفة بنت أحمد بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2004
Theses and Dissertations
0
السعيدي, حمود بن سالم بن حميد.
جامعة السلطان قابوس
2012