Document

eتقويم منهج الدراسات الاجتماعية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان في ضوء معايير الجودة من وجهة نظر المشرفين التربويين و المعلمين الأوائل.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at evaluating the social studies curriculum in the 2nd cycle of Basic Education from the point of view of supervisors and senior teachers in light of quality standards. The sample of the study consisted of (31) male and female supervisors and (119) male and female senior teachers involved in 2nd Cycle of Basic Education schools in the following educational regions: Muscat, Batinah- South, Batinah- North and Dakhelia. The researcher used the questionnaire as data- gathering tool which was consisted of five components ( the educational objectives, the learning content, methods of learning, evaluation). This tool has also included about (20) standards and (75) indicators. The reliability of the tool has been confirmed by cronbach's alpha which was (0.97). The arithmetic mean and standard deviation have been found as well as T- test was applied for tow separate groups which represented the job variable (supervisor/senior teacher) & the specialization variable (History/ Geography). The study has come up with the following results: . All quality standards are included with medium degrees in the social studies curriculum taught in the 2nd cycle of Basic Education. • There are statistical differences of significance in terms of the availability of three standards that are referred to the job variable, • There are no significant statistical differences in terms of the availability of quality standards that are referred to the specialization variable. • In view of study results, the researcher introduced a number of recommendations and proposals for action and research.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقويم منهج الدراسات الاجتماعية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي من وجهة نظر المشرفين والمعلمين الأوائل في ضوء معايير الجودة، وقد تكونت عينة الدراسة من (۳۱) مشرفا ومشرفة، و(۱۱۹) معلما ومعلمة أولى بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في المناطق التعليمية الأربعة ( مسقط، الباطنة جنوب، الباطنة شمال، الداخلية، استخدمت الباحثة الاستبانة كأداة لجمع البيانات موزعة على خمس محاور هي: الأهداف التعليمية، المحتوى التعليمي، طرق التعليم، الأنشطة التعلمية، والتقويم) وتضمنت الأداة عددا من المعايير بلغت (۲۰) معيارا و (۷۰) مؤشراء وتم التأكد من ثبات الأداة باستخدام معامل ألفا كرونباخ وكانت قيمة هذا المعامل (۰٫۹۷) وتمثلت مشكلة الدراسة في الأسئلة التالية:-
ما معايير الجودة التي ينبغي توافرها في منهج الدراسات الاجتماعية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في المجالات الاكية ( الأهداف التعليمية المحتوى، طرق التعليم، الأنشطة التعليمية، التقويم) ؟
ما مدى توافر هذه المعايير في منهج الدراسات الاجتماعية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان من وجهة نظر المشرفين والمعلمين الأوائل؟
هل تختلف درجة توافر معايير الجودة في منهج الدراسات الاجتماعية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان باختلاف المسمى الوظيفي، والتخصص؟
تم استخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار (ت) لمجموعتين مستقلتين مثلنا المسمى الوظيفي ( مشرف
معلم أول)، والتخصص (تاريخ جغرافيا). (وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: توافر جميع معايير الجودة في منهج الدراسات الاجتماعية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بدرجات ما بين الكبيرة والمتوسطة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في توافر ثلاثة معايير تعزي لمتغير المسمى الوظيفي عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة توافر معايير الجودة تعزي لمتغير التخصص•وفي ضوء ما توصلت إليه نتائج الدراسة ألحقت الباحثة عددا من التوصيات والمقترحات.
Description
رسالة جامعية
Same Subject
Theses and Dissertations
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018