Document

The effect of using the lesson study model developing critical thinking skills among EFL teachers in Oman

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2016
Language
English
English abstract
Acquiring critical thinking skills is one of the important educational outcomes that need to be highly considered to help individuals succeed and cope with the challenges of living in a rapidly changing world. This research investigated the effect of using the lesson study (LS) model to improve EFL Omani teachers' ability to integrate critical thinking skills within their lessons. A case study design was used for this purpose. The sample involved five EFL Omani teachers in a government school in Oman. This case study was designed to investigate the usefulness and the challenges of introducing this model in helping teachers use teaching strategies to improve their students' critical thinking skills. This study utilized a mixed method approach. Data were collected through quantitative measures using a pre survey and a post survey. The survey was used to measure the frequency of teachers' use of critical thinking strategies before and after introducing the model. In addition, a classroom observation checklist was used by the teachers while they observed lessons. Qualitative measures including video recordings of teachers' meetings and lessons and an open-ended item in the post survey was also used. The findings of this study revealed that the frequency of teachers' use of critical thinking teaching strategies increased after engaging in the LS process. Furthermore, the teachers successfully integrated critical thinking practices as they progressed in the LS process. Further research on the effect of LS on helping EFL teachers develop students' critical thinking is recommended.
Arabic abstract
يعتبر اكتساب مهارات التفكير الناقد أحد أهم مخرجات التعليم التي ينبغي الاهتمام بها لمساعدة الأشخاص على النجاح والتأقلم للعيش في عالم سريع التغير. بحثت هذه الدراسة أثر إستخدام نموذج دراسة الحصة التطوير قدرة معلمي اللغة الانجليزية في سلطنة عمان على تضمين مهارات تدريس التفكير الناقد في حصصهم الدراسية. صممت هذه الرسالة لدراسة حالة خمسة معلمين في مادة اللغة الانجليزية لمدرسة حكومية في سلطنة عمان.
هدفت هذه الدراسة لبحث جدوى تطبيق هذا النموذج في مساعدة المعلمين على إستخدام مهارات تدريس تنمي مهارات التفكير الناقد لدى الطلاب، كما بحثت الدراسة التحديات التي واجهها المعلمون أثناء تطبيقهم للنموذج. لقد اعتمدت هذه الدراسة على تجميع بيانات كمية ونوعية. اشتملت أدوات البحث على استبانه قدمت للمعلمين لمعرفة مدى استخدامهم لمهارات تدريس التفكير الناقد قبل تطبيق النموذج وبعد الانتهاء من تطبيقه ، أيضا استخدم المعلمون استمارة مشاهدة صفية أثناء مشاهدة الحصص التي يؤديها زملائهم. كما تم تجميع بيانات نوعية من خلال استخدام تسجيل فلمي لاجتماعات المعلمين والحصص التي نفذت أثناء تطبيقهم للنموذج ومن خلال الإجابة على سؤال مفتوح تم إضافته في الاستبانة التي أعطيت للمعلمين بعد الانتهاء من تطبيق النموذج للتعرف على التحديات التي واجهوها أثناء التطبيق.
أظهرت نتائج هذه الدراسة أن معدل تطبيق مهارات تدريس التفكير الناقد ارتفع بعد تطبيقهم للنموذج، كما أظهر المعلمون قدرتهم على استخدام مهارات تدريس تنمي التفكير الناقد لدى الطلاب. وتوصي هذه الدراسة بعمل دراسات أخرى جديدة حول هذا الموضوع لما له من أهمية في الإنماء المهني للمعلمين.