Document

دور التفويض في تنمية بعض المهارات الإدارية للمعلمين الأوائل في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the role of delegation in the development of some management skills for senior teachers in the second cycle of basic education schools in the Sultanate of Oman. The study used a questionnaire composed of 37 items distributed into four themes. Each theme represents one of the selected management skills. These themes were decision-making, management meetings, time management, leadership). The questionnaire was tested for validity and reliability then distributed among a sample of (362) school principals and senior teachers. The study results showed that the authority delegation had a role ranged between large (a mean of 4.07) and very large (a mean of 4.28) according the measured set by the researcher. The results showed no statistically significant differences at the level (a = 0.05) in the study variables except in the variable of work experience in the theme of leadership and in a favour of those have (11 years of work experience and more). The study also demonstrated the existence of some obstacles facing authority delegation in the development of some management skills in the second cycle of basic education schools in the Sultanate of Oman. These obstacles were the work pressure; lack of management experience for senior teachers; and centralization. The study concluded with some recommendations including reducing the teaching load of senior teachers; establishing clear criteria in selecting senior teachers; conducting workshops about authority delegation for schools principals and senior teachers.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور التفويض في مساعدة المعلمين الأوائل في تنمية بعض المهارات الإدارية لديهم في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان ، ومن أجل هذا تم إعداد استبانه مكونة من 37 فقرة موزعة على أربعة محاور كل محور يمثل مهارة واحدة وهذه المهارات هي ( اتخاذ القرار، وإدارة الاجتماعات، وإدارة الوقت، ومهارة القيادة) ، وبعد التأكد من صدقها وثباتها تم تطبيق الاستبانة على عينة مكونة من 362 مديرا ومعلما أولى ، وتم اختيارهم بطريقة عشوائية ، وتمت معالجة البيانات عن طريق برنامج (SPSS) وتم إتباع أسلوب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية ، واختبار (ت) ، والتكرار، واختبار تحليل التباين الأحادي في الإجابة على أسئلة الدراسة، وأظهرت نتائج الدراسة أن التفويض له دور يتراوح ما بين الكبير ، و الكبير جدا في تنمية المهارات الإدارية للمعلمين الأوائل ، حيث تراوح المتوسط الحسابي بين (4.07) و ( 4.28) وقد أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05 ) تعزي لمتغير الوظيفة والنوع والخبرة والمنطقة التعليمية ، بينما يوجد أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( = 0.05) لمتغير الخبرة في محور القيادة ولصالح الخبرة (11 سنة فأكثر) ، كما بينت الدراسة وجود معوقات تواجه دور التفويض في تنمية المهارات ، تعود إلى ضغوطات العمل ، وقلة الخبرة الإدارية للمعلمين الأوائل، وسيطرة نظام المركزية في اتخاذ القرارات، وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات منها تقليل عدد حصص المعلمين الأوائل ، ووضع أسس في اختيارهم، وإقامة دورات ومشاغل للمديرين والمعلمين الأوائل حول التفويض، مع ضرورة إعطاء المعلمين الأوائل السلطة الكافية لتفعيل التفويض
Description
رسالة جامعية
Same Subject
Theses and Dissertations
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
1
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016