Document

دوافع تفضيل اختيار المواد ذات الطابع الأدبي من وجهة نظر طلبة الصف العاشر وأخصائي التوجيه المهني في محافظة شمال الباطنة.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to find out the motives of the preference for selecting arts subjects from the perspectives of grade 10 students and the vocational guidance specialists in North Batinah Governorate، in the Sultanate of Oman. To achieve the aims of the study، the researcher used two questionnaires to identify the students and vocational guidance specialists perspectives. The questionnaires were developed after reviewing the literature and related studies. The validity of the designed questionnaires was established by consulting validators to ensure both validity and reliability. The researcher used the descriptive approach. The sample of the study consisted of (462) students، the number of boys was (235) and the number of girls was (227). The number of vocational guidance counselors was (92)، distributed between (47) males and (45) females. The results of the study showed that personal motives came in the first place، followed by school education motives، then family motives came third، and in the last place professional motives from students' perspectives. Regarding the vocational guidance specialists perspectives، personal motives came in the first place، followed by motivation and educational in second place، then professional motives، and finally family and social motives. The results of the study showed that no significant statistical differences in the perspectives of the students due to a variable in the social type and level of income، as well as the absence of significant statistical differences in the perspectives of vocational guidance specialists due to social type variables، academic qualifications، and the years of experience.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دوافع تفضيل اختيار المواد ذات الطابع الأدبي من وجهة نظر طلبة الصف العاشر وأخصائي التوجيه المهني في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان، تبنى الباحث المنهج الوصفي، واستخدم الباحث استبانة لوجهة نظر الطلبة وأخرى للأخصائيين من أعداد الباحث بعد مراجعة الأدب التربوي، وتم التحقق من صدق وثبات الاستبانتين. وتكونت عينة الدراسة من (462) طالبًا وطالبة، بلغ عدد الذكور (235) طالبًا وعدد الإناث (227) طالبة، و(92) أخصائيًا وأخصائية، بلغ عدد الذكور (47) أخصائيًا وعدد الإناث (45) أخصائية من مدارس محافظة شمال الباطنة.
وأظهرت نتائج الدراسة حصول الدوافع الشخصية على المرتبة الأولى، ثم الدوافع التعليمية والمدرسية في المرتبة الثانية، أما الدوافع الأسرية فجاءت في المرتبة الثالثة، وفي المرتبة الأخيرة الدوافع المهنية هذا فيما يتعلق بوجهة نظر الطلبة، أما وجهة نظر أخصائي التوجيه المهني، فجاءت الدوافع الشخصية كذلك في المرتبة الأولي، والدوافع التعليمية والمدرسية في المرتبة الثانية، وحلت الدوافع المهنية المرتبة الثالثة، أما الدوافع الأسرية والاجتماعية فجاءت في المرتبة الأخيرة، وأظهرت نتائج الدراسة كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في وجهات نظر الطلبة تعزى لمتغير النوع الاجتماعي ومستوى الدخل لأولياء أمور الطلبة، وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لوجهات نظر أخصائي التوجيه المهني لمتغيرات النوع الاجتماعي، والمؤهل الدراسي، وسنوات الخبرة.
الكلمات المفتاحية: الدوافع، الاختيار الدراسي والمهني، المواد ذات الطابع الأدبي.
Same Subject
Journal articles
1
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015