Document

درجة توافر البراعة التنظيمية لدى مديري المدارس وعلاقتها بالسلوك الإبداعي للمعلمين في محافظة مسقط بسلطنة عمان.

Other titles
The degree of availability of Organizational Ambidexterity among School principals and its relationship to teachers' creative behavior in Muscat Governorate in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
The current study aims to identify the degree of availability of organizational ambidexterity among school principals and its relationship to teachers' creative behavior in Muscat Governorate in the Sultanate of Oman. In achieving the objectives, the study used descriptive method and the questionnaire in collecting data. The study used a questionnaire to collect data from a sample 480 teachers from basic education schools in Muscat Governorate in the Sultanate of Oman. The most important findings of the study is that the degree of availability of organizational ambidexterity among school principals was high, and there was no statistically significant differences in estimates of sample members of the availability of organizational ambidexterity among school principals, is attributed to study variables (scientific qualifications, and experience), except for gender variable, where the results of the study revealed statistical differences, and in all organizational and females. The results of the study also revealed that the degree of creative behavior among schoolteachers was very high and showed that there were no statistically significant differences in estimates of sample members of the availability of creative behavior in schoolteachers, attributed to variables Study (gender, scientific qualification, and years of experience). The study also revealed a virtual crafted relationship between the availability of Organizational Ambidexterity among principals and the degree of creative behavior among those schools. In the light of the findings of the study, a series of recommendations was made: emphasizing the continuity of approach committees formed at the level of educational directorates and the ministry for the nomination and choice of managers and school leaders who own effective dynamic capabilities, and they have the ability to interact and adapt to global variables and competitiveness, the challenge now is the capacity of managers Schools in integration between internal and external knowledge, not only in the balance between resource investment and exploration opportunities, and the nomination of the Institute of Specialized School managers who have a high level of regulatory ingenuity; To organize training workshops, to emphasize how to develop them and promote the level of administrative thought and exercise, and implement the professional training center at the level (Governorate and Ministry) sessions and programs for the category of creative teachers and support them in promoting and developing their creative programs and their participation in conferences and conferences at the levels Local, regional and global.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التَّعرُّف على درجة توافر البراعة التنظيمية لدى مديري المدارس وعلاقتها بالسلوك الإبداعي للمعلمين في محافظة مسقط بسلطنة عمان، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، كما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات، حيث تم التأكد من صدقها وثباتها، وبعد ذلك طبقت على عينة مكونة من (480) معلم ومعلمة في مدارس التعليم الأساسي في محافظة مسقط بسلطنة عمان.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة هي: أن درجة توافر البراعة التنظيمية لدى مديري المدارس في محافظة مسقط بسلطنة عُمان كانت بدرجة مرتفعة، كما كشفت عن عدم وجود فروق دالة إحصائياً في تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة توافر البراعة التنظيمية لدى مديري المدارس في محافظة مسقط بسلطنة عُمان، تعزى لمتغيرات الدراسة (المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة)، ما عدا متغير الجنس، حيث كشفت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائية، وفي جميع محاور البراعة التنظيمية ولصالح الإناث.
كما كشفت نتائج الدراسة أن درجة توافر السلوك الإبداعي لدى معلمي المدارس التعليم الأساسي في محافظة مسقط كانت بدرجة مرتفعة جداً، كما كشفت عن عدم وجود فروق دالة إحصائياً في تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة توافر السلوك الإبداعي لدى معلمي المدارس التعليم الأساسي في محافظة مسقط، تعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة).
كذلك كشفت الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية طردية بين درجة توافر البراعة التنظيمية لدى مديري المدارس ودرجة توافر السلوك الإبداعي لدى معلمي تلك المدارس في محافظة مسقط.
وفي ضوء نتائج الدراسة تمَّ تقديم مجموعة من التوصيات من أهمها: التأكيد على استمرارية نهج اللجان المشكلة بمستوى المديريات التعليمية والوزارة لترشيح واختيار مديري وقادة مدارس ممن يمتلكون قدرات ديناميكية فعّالة، ولديهم قدرة على التفاعل والتكيّف مع المتغيرات والمستجدات العالمية والتنافسية، فالتحدي القائم الآن هو قدرة مديري المدارس في الدمج بين المعارف الداخلية والخارجية، وليس فقط في التوازن بين استثمار الموارد واستكشاف الفرص، وترشيح المعهد التخصصي مديري المدارس الذين لديهم مستوى عالٍ من البراعة التنظيمية؛ لتنظيم ورش تدريبية لزملائهم، للتأكيد على كيفية تنميتها والارتقاء بمستوى الفكر الإداري وممارستهم، وتنفيذ مركز التدريب المهني على مستوى (المحافظة والوزارة) دورات وبرامج خاصة لفئة المعلمين المبدعين، ودعمهم في برامج إثرائية، لرفع قدراتهم الإبداعية وتطويرها للأفضل، ومشاركتهم في مؤتمرات وملتقيات للمبدعين على المستوى المحلي والإقليمي والعالمي.
Same Subject
Theses and Dissertations
1
السليمي, أحمـد بـن محمـد بـن منصـور.
جامعة نزوى.
2022
Theses and Dissertations
0
القرشوبية, فاطمة بنت سيف بن محمد.
جامعة نزوى.
2008