Document

إستراتيجية الإقناع في هجائيات جرير : مقاربة تداولية

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2019
Language
Arabic
Subject
English abstract
Because of the importance of the theory of modern pilgrims in the extrapolation of our Arab heritage; I considered studying the mechanisms of application to one of our ancient literary arts, the art of spelling, and chose the satire of Jarir in an attempt to monitor how to convince the recipient and influence the rest of the poets, and study the potential sources of persuasion provided by the language in this Art, and the extent of the poet's exploitation of these energies according to his arguments to prove his opinion, and defend his ideas, in various subjects. This study is based on the selection of poetic evidence in Jarir Al-Hagai's poetry, which serves diversity and comprehensiveness, analyzing these evidence and devising the methods it employs to convince the recipient and attempting to analyze these techniques and linking them to the poet's awareness and environment. The first of which was the study of persuasive language mechanisms in the poetry of Jarir Al-Haji, and the second was the study of persuasive rhetorical mechanisms in Jarir Al-Hagai's poetry. The conclusion included the most important findings of the study.
Arabic abstract
نظرا للأهمية البالغة لنظرية الحجاج الحديثة في استقراء تراثنا العربي؛ ارتأيت دراسة آليات تطبيقها على واحد من الأغراض الأدبية القديمة، وهو غرض الهجاء، واخترت هجائيات جرير محاولة مني لرصد كيفيات إقناع المتلقي والتأثير في بقية الشعراء الآخرين وفي المستمعين، ودراسة مكامن الطاقات الإقناعية التي تتيحها اللغة في هذا الغرض، ومدى استغلال الشاعر لهذه الطاقات وفق ما قدمه من حجج
لإثبات رأيه، والدفاع عن أفكاره، في مختلف المواضيع. وتقوم هذه الدراسة على انتقاء الشواهد الشعرية في شعر جرير الهجائي؛ التي تخدم التنوع والشمول، ثم تحليل تلك الشواهد واستنباط ما تحويه من أساليب تُوظَّف لإقناع المتلقي، ومحاولة تحليل تلك التقنيات الحجاجية وربطها بوعي الشاعر وبيئته، وقد تمحورت الرسالة في تمهيد، جاء فيه تعريف بالمصطلحات التي تشتمل عليها الدراسة، وفصلين، أولهما دَرَسَ الآليات اللغوية الإقناعية، وثانيهما درس الآليات البلاغية الإقناعية، وخاتمة اشتملت على أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة.
Description
رسالة جامعية