Document

An analysis of the communicativeness of grade 10 basic education english final tests in Oman

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2017
Language
English
English abstract
This study investigates the degree of communicativeness of grade 10 English final tests. It assesses the presence of three characteristics of communicative testing, including communicative competence, authenticity and skills integration. It is a descriptive, content based analysis research, and the population of the study was all grade 10 English final tests since the introduction of Basic Education in 1998. Five tests given in the second semester, from 2011 to 2016, were chosen as the research sample. A framework and three checklists were developed for the analysis process. The framework was based on Bachman and Palmer's model of language ability (2010) and grade 10 test specifications. The research findings reveal: (1) A discrepancy between the test specifications of grade 10 English final tests and the actual content of the tests. (ii) The tests had adequate emphasis on the organizational knowledge and ideational knowledge. (iii) That communicative competence was not fully addressed in the grade 10 English final tests. (iv) That the input used in grade 10 English final tests lacks authenticity, as while the tests discussed topics related to students' academic and future lives, daily experiences, universal topics like medicine, films and environment, minimal emphasis was placed on topics related to the Omani context and the culture of other countries. (v)The majority of the test components used suitable language in a limited context with limited instructions given for some components. There was also lack of constructed responses. Finally, (vi) There was no integration between two skills or elements on the test, except for the unintentional integration between vocabulary and reading. In the light of these findings, recommendations for further research were suggested.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الى معرفة مدى توافر القدرات التواصلية في الامتحانات النهائية للصف
العاشر، تكون مجتمع الدراسة من جميع الامتحانات النهائية للصف العاشر منذ بداية تطبيق التعليم الأساسي في سنة 1998. واشتملت العينة على خمس امتحانات نهائية للصف العاشر للفصل الدراسي الثاني ابتداء من عام ۲۰۱۱ إلى ۲۰۱6.
تم استخدام مجموعة من أدوات البحث وقد اشتملت على اطار وثلاث قوائم قامت الباحثة
بإنشائها بنفسها .
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
۱. هناك تناقض بين ما يحوي الإطار وبين ما تحويه الامتحانات نفسها.
۲. تركز الاختبارات
على المعرفة التنظيمية والفكرية بقدر كاف.
٣. لم يتم تغطية القدرات التواصلية جميعها في الامتحانات. 4. هناك نقص في مدى توفر عنصر "الأصالة في الامتحانات حيث أن الدراسة وجدت
4. نقص في أصالة النصوص المستخدمة في الامتحانات في حين تم مناقشة مواضيع مختلفة مع التركيز على المواضيع المتعلقة بحياة الطلبة المدرسية وقلة مناقشة المواضيع المتعلقة
بثقافة سلطنة عمان وثقافة الدول الأخرى. أما فيما يتعلق باللغة المستخدمة فقد كانت
مناسبة لمستوى الطلبة مع نقص في السياق والتعليمات المعطاة في بعض الأسئلة، كما أن أغلب إجابات الأسئلة كانت أختيارية.
5. لا يوجد دمج لمهارتين أو أكثر سوى دمج غير متعمد بین المفردات والقراءة في أسئلة قليلة.
في ضوء هذه النتائج، طرحت الباحثة عددا من التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
Same Subject
Theses and Dissertations
1
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
Al-Breikiyah, Sheikha Ali Salim.
Sultan Qaboos University
2014
Theses and Dissertations
0
Al-Lawati, Siddiqa Abdulmajeed Abdullah.
Sultan Qaboos University
2007
Theses and Dissertations
0
Al-Harthiyah, Shununa Abdullah Salim.
Sultan Qaboos University
2005