Document

العوامل المؤثرة في تحصيل الطلبة في مقررات كلية العلوم بجامعة السلطان قابوس من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
This study aims to identify factors affecting students' achievement in science courses from students and faculty's perspective in the College of Science focusing on the following dimensions: student, course, faculty, English as teaching language, and assessment. The population of study was all students and faculties from College of Science in the academic year (2012/ 2013) from majors of physics, chemistry,biology, and earth science, and they were (2239) male and female students and (101) faculties. In addition to (94) male and female students from College of Education (Science Education). The sample of the study was (593) male and female students from college of science and college of education, and (36) faculties from the four majors mentioned above. The researcher used two surveys, one for faculties and the other was for students, consisting of (42) statements. In addition, the researcher conducted focus group discussion with students and individual interviews with faculty. The validity of instruments were verified by a panel of (22) judges. The reliabilities of the surveys were calculated by using Cronbach- Alpha coefficient of internal consistency, and it was (0.87) for student survey and (0.83) for faculty survey. The results of the study revealed that good teacher is the main factor that affects students' achievement in science courses from students and faculty perspective. In addition, results revealed that there is a significant differences in students perspective of factors affecting their achievement in science courses in favor of females in survey's dimensions, student, course, and faculty, and in favor of student with no majors in assessment dimension, where in the academic year of student variable it was in favor of first and second year students in dimension of student and course . moreover, there were no significant differences in variable of students college or any variable related to faculty. Accordingly, the researcher suggested further studies and recommends to fix factors affecting students' achievement to make good education output in college of science, and other recommendations.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف العوامل المؤثرة في تحصيل الطلبة في المقررات العلمية بكلية العلوم من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس في المحاور الخمسة التالية: الطالب، ومحتوی المقرر العلمي، ومدرس المقرر، واللغة الإنجليزية بوصفها لغة تدريس، وتقويم المقررات العلمية. تكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة وأعضاء هيئة التدريس في كلية العلوم في تخصص الفيزياء والكيمياء والأحياء وعلوم الأرض في العام الدراسي (۲۰۱۲/ ۲۰۱۳) وعددهم (۲۲۳۹) طالبا وطالبة و(۱۰۱) عضو هيئة تدريس. بالإضافة إلى (۹۶) طالبا وطالبة من كلية التربية (تخصص العلوم). أما عينة الدراسة النهائية فقد تكونت من (۵۹۳) طالبا وطالبة من الكليتين ، و(۳۹) عضو هيئة تدريس من التخصصات الأربعة المذكورة سابقا.
وقد استخدمت الباحثة استبانتين إحداهما لأعضاء هيئة التدريس والأخرى للطلبة. وتكونت كل من الاستبانتين من (۶۲) عبارة. بالإضافة إلى ذلك قامت الباحثة بإعداد أداة مقابلات جماعية للطلبة ومقابلات فردية لأعضاء هيئة التدريس. وقد تحققت الباحثة من صدق أدوات الدراسة بعرضها على (۲۲) محكمة، وحسبت معامل الثبات الاستبانتين باستخدام معادلة ألفا كرونباخ للاتساق الداخلي وبلغ ثبات استبانة الطلبة (۰٫۸۷)، في حين أن ثبات استبانة أعضاء هيئة التدريس بلغ (۰٫۸۳).
وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مدرس المقرر الجيد هو العامل الرئيس المؤثر إيجابا في تحصيل الطلبة المقررات العلمية من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائية في تقدير الطلبة للعوامل المؤثرة في تحصيلهم للمقررات العلمية، وهي لصالح الإناث في محاور الطالب، ومحتوى المقرر، ومدرس المقرر، ولصالح غير المتخصصين في محور تقويم المقررات العلمية، أما في متغير السنة الدراسية فهي لصالح طلبة السنتين الدراسيتين الأولى والثانية في محوري الطالب و مدرس المقرر، وأشارت الدراسة أيضا إلى عدم وجود فروق دالة إحصائية في متغير الكلية بالنسبة للطلبة و المتغيرات المتعلقة بعضو هيئة التدريس. وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بضبط العوامل المؤثرة في تحصيل الطلبة في مقررات كلية العلوم لتسهم في تجوید مخرجات الكلية، إلى جانب توصيات أخرى، واقترحت الباحثة إجراء بعض البحوث.
Same Subject
Theses and Dissertations
0
الذهلية, سمية بنت ناصر بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
0
السيفي, سعيد بن عبدالله بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2002