Document

النص العماني برؤية عربية: دراسات من شعر التفعيلة.

Other titles
دراسات من شعر التفعيلة
Publisher
النادي الثقافي.
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study seeks to stand on the method of the Omani poet Muhammad in constructing his poetic discourse and shaping his texts and artistic worlds. What benefits the self-action and its search for a specific poetic vision that represents the world and writes it. In this, we issue a hypothesis that adopts the poetic text as a field for work. It stands on its practice, rhythm, and vision, considering the text an embodiment of this self. We see it in: 1. Poetic awareness and betting on his freedom to choose his ways and worlds. 2. The work of the poetic text in a language emanating from the body of an individual in history and culture. 3. The vision that the poem creates through images and formations of the imagined. Because the creative project of Mahmoud Hamad has not yet been completed; It is still in one of the stages of its artistic maturity. The effort of the paper is aimed at identifying the poetic awareness of the practice since the "Dialogue of Silence" (2005) by standing on: 1. The same discourse in its textual rhythm and artistic vision. 2. The poet's experience in writing within the relationship with the other, places and culture. 3. His poetic vision as an experiment that has to bet modernity as an endless path. A learned lesson that relies only on listening and dialogue with oneself as a way - and for the cognitive and aesthetic enjoyment that the poem and its biography convey to us horizontally.
Arabic abstract
تسعى هذه الدراسة إلى الوقوف على طريقة الشاعر العماني محمد في بناء خطابه الشعري وتشكيل نصوصه وعوالمه الفنية؛ بما يُفيد فعل الذات وبحثها عن رؤية شعرية مخصوصة تتمثلُ العالم وتكتبه. في ذلك نصدرُ عن فرضية تعتمد النص الشعري مجالا للاشتغال؛ تقف على ممارسته وإيقاعه ورؤيته باعتبار النصَّ تجسيدًا لهذه الذات. فنحن نلمسها في : 1.الوعي الشعري ورهان حريته في اختيار طرقه وعوالمه. 2.اشتغال النص الشعري في لغة صادرة عن جسد فرد في تاريخ وثقافة. 3.الرؤية التي تختلقُها القصيدة صورًا وتشكيلات متخيل.
ولأن المشروع الإبداعي لمحمود حمد لما اكتملت معالمه بعد؛ إذ لا يزال في إحد محطات نُضجه الفني؛ فإن جهدَ الورقة يتوجه إلى تبين الوعي الشعري للممارسة منذُ «حوار الصمت» (2005) بالوقوف على: 1.ذاتِ الخطاب في إيقاعها النصي ورؤيتها الفنية. 2.تجربة الشاعر في الكتابة ضمن العلاقة بالآخر وبأمكنة وثقافة. 3. رؤيته الشعرية كتجربة لها ارهان الحداثة مسارا لانهائيا. درس متعلم لا يركن لغير الإنصات والحوار إلى الذات طريقا - وللمتاع المعرفي والجمالي الذي تنقله القصيدة وسيرتها إلينا أفقا.
Member of
ISBN
978-99969-3-191-8
Author's Work
Book
2
الطائية, عزيزة.
النادي الثقافي.
2019
Book
36
الطائية, عزيزة.
النادي الثقافي.
2019
Same Subject
Journal articles
0
الحجري, إبراهيم.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2020-01
Journal articles
0
الخليلي, عبد الله بن علي.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2020-01
Theses and Dissertations
0
الزدجالية, هدى بنت عبد الوهاب بن علي.
جامعة نزوى.
2012
Theses and Dissertations
0
الحارثي, محمد بن سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2021
Theses and Dissertations
1
المكتومي, سعيد بن محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس.
2021