Document

الأسلوب التفسيري وعلاقته بدافعية الانجاز الأكاديمي لدى عينة من طلبة الصف العاشر بمحافظة مسقط في سلطنةعمان

Publisher
international e-journal of advances in social sciences (IJASOS)
Gregorian
2022-04
Language
Arabic
English abstract
This quantitative study discusses the concept of the explanatory method and its relationship to the level of academic achievement motivation among tenth grade students in the Governorate of Muscat. The problem stems from the low motivation for academic achievement, which negatively affects their academic rates; With distortions in the method attributed to success and failure. Therefore, the study aims to diagnose the level of the explanatory style, the level of students' academic achievement motivation, and to measure the significance of the differences between males and females. The study adopted the descriptive correlative approach. The total population was (9473) male and female students. The researcher chose a random sample of (369) male and female students, according to the table of Krejcie, & Morgan. The researcher used two scales; The first to measure the explanatory style of success and failure, prepared by the researcher; It consists of (25) statements divided into four domains. The second scale: for the academic achievement motivation, prepared by Al-Mashraf: It consists of (20) statements distributed into four domains. Statistical methods: Pearson's correlation coefficient. Cronbach's alpha coefficient. (Spearman-Brown) equation, t-test. The study findings revealed that: The level of the explanatory style in all dimensions was optimistic: in the subjectivity dimension, in the continuity dimension, in the generalization, and in the controllability. The level of achievement motivation of the study sample was high in all dimensions of the scale: academic ambition, goal orientation, need for achievement, and cognitive motivation. There are statistically significant differences in the level of explanatory style in favor of the male students. And there are no differences in achievement motivation among male and female students. Keywords: explanatory style, interpretation dimensions, achievement motivation, motivation dimensions
Arabic abstract
تناقش هذه الدراسة الكمية مفهوم الأسلوب التفسيري وعلاقته بمستوى دافعية الإنجاز الأكادمي، لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة مسقط. تبز المشكلة في الخفاض دافعية التحصيل الدراسي، مما يؤثر سلبا على معدلاتهم الدراسية؛ مع وجود تشوهات في أسلوب عزوهم للنجاح والفشل. لذا تهدف الدراسة تشخيص مستوى الأسلوب التفسيري، ومستوى دافعية الإنجاز الأكاديمي لدى الطلبة، وقياس دلالة الفروق بين الذكور والإناث اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، بلغ مجموع مجتمع الدراسة (9473) طالبا وطالبة، اختار الباحث عينة عشوائية قدرها (369) طالبا وطالبة، وفقا لجدول كريجسي ومورغان. استخدم الباحث مقياسين؛ الأول مقياس الأسلوب التفسيري للنجاح والفشل، من إعداد الباحث؛ تكون من (25) عبارة توزعت على أربعة أبعاد المقياس الثاني: مقياس دافعية الإنجاز الأكاديمي، من إعداد المشرقي: تكون من (20) عبارة توزعت في أربعة أبعاد الأساليب الإحصائية معامل ارتباط بيرسون، معامل ألفا كرونباخ، معادلة (سيرمان براون)، اختبار (ت) بينت الدراسة النتائج الآتية: كان مستوى الأسلوب التفسيري لدى عينة الدراسة في جميع أبعاد المقياس متقائلا: في بعد الذاتية، وفي بعد الاستمرارية، وفي البعد الثالث التعميم، وفي البعد الرابع قابلية التحكم. كان مستوى دافعية الإنجاز لدى عينة الدراسة مرتفعا في جميع أبعاد المقياس الطموح الأكاديمي التوجه نحو الهدف الحاجة للتحصيل الدافع المعربي. وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الأسلوب التفسيري الصالح الطلاب و عدم وجود فروق في دافعية الإنجاز بين الطلبة. كلمات مفتاحية: الأسلوب التفسيري أبعاد التفسير دافعية الإنجاز، أبعاد الدافعية.